FAQ |
Kalender |
|
2012-02-19, 01:58 | #1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Vad gör ni för att bygga en långsiktig relation till era kunder? Jag föreslår att vi inleder en diskusion om olika metoder som kan tillämpas längst de olika stegen i köpprocessen, vill säga allt från första besöket till att kunden får sin beställning levererad.
Vid första besöket är de två vanligaste metoderna att få besökaren att prenumerera på nyhetsbrev och/eller gilla e-butiken på Facebook. Lika så kan man, precis som Dustin, ta med dessa två alternativen i orderbekräftelsen som skickas ut via e-post efter att köpet genomförts. Det är mer troligt att en kund ska gilla din e-butik på Facebook än en ny besökare. Dela gärna med dig dina tips om hur du får dina kunder att gilla er e-butik på Facebook? Vidare kan det vara intressant att även ta upp frågan hur man bygger en god kundrelation med hjälp av Facebook? Mina kollegor och jag har diskuterat om möjligheten att skicka ut rabattkod (ex. fri frakt) till våra kunder en viss tid efter deras beställning. Det som jag skulle vilja diskutera i denna tråd är ifall vi kan göra något mer än enbart ovanstående? Vad är specifikt för just din bransch och vilka svårigheter möts du av? Vilka metoder fungerar för återkommande kunder och vilka alternativ finns för de som säljer sällanköpta varor? |
|||
Svara med citat |
2012-02-19, 14:30 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag driver ingen butik på nätet, men en sak som jag kom å tänka på när jag läste din tråd var att, om man vid beställningstillfället, innan kunden har bekräftat köpet, får möjlighet att gilla sidan, och i och med det få fraktfritt i 24 timmar.
Kanske inte någon långsiktig relation till kunden, men man får spridning av sidan lättare, än om du bara har en gilla-knapp på sidan. |
||
Svara med citat |
2012-02-19, 15:48 | #3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Det finns färdiga moduler för detta ändamål, dock är inte processen som kunden behöver gå igenom smidig. Risken, med ännu fler externa steg i kassan, är att något går fel och att kunden helt struntar i att genomföra köpet. En del e-handlare har märkt att deras konverterng har sjunkit när de började erbjuda fler möjligheter och ha releterade produkter i kassan. Ifall någon har en smidig lösning på detta så skulle jag mer än uppskatta att få höra hur ni har gjort, för det är en helt klart intressant metod som kan öka konverteringen ifall man gör det enkelt! När man väl har kunden på sin Facebook-sida kan man bygga vidare förtroende med diverse kampanjer, erbjudanden, recensioner etc. |
|||
Svara med citat |
2012-02-19, 16:15 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Mycket handlar om design och upplägg. Att erbjuda kunderna mer möjligheter behöver inte nödvändigtvis förvirra kunden. Med en duktig designer, som kan sätta sig in i kundens perspektiv och som är kreativ, kan lösa de flesta problem som kan uppkomma. Det gäller att vara tydlig, på ett harmoniskt sätt.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|