FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skatteverket ska återigen granska "social media" och förhoppningsvis komma med riktlinjer om hur gåvor (varor, upplevelser etc.) ska tas upp i deklarationen och bokföringen.
Så då väcks frågan om hur dessa gåvor ska bokföras/deklareras? Exempel: Företag X får vara gåva-Y för att blogga om gåvan (gåvan behålls av företaget). Är det korrekt att sådan gåva ska bokföras som försäljning, med särredovisad moms, till gåvans fulla värde, det vill säga vad gåvan säljs för? Vilken roll spelar bloggens syfte in i detta? Om bloggen används primärt som ett verktyg för marknadsföring med inslag av produkttester, är bloggen då fortfarande att betrakta som driven med ett vinstsyfte och föremål för ovanstående exempelfrågeställning? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man lär få hålla isär saker som går till juridisk person eller som går till en privat.
Går det till en privat så lär det bli förmånsbeskattning eller värdet på produkten, om den går direkt till företaget som är ett AB så lär det kunna bli lite annorlunda. Om det då ska bokföras som tillgång i företaget? Som inventarie? Frågan är vilket värde man ska skriva då eftersom är svårt göra avskrivningar på något man inte betalat för. Och värdet kan ju bli svårt med, hur ska man tolka en produkt som "demo" produkt och vilket värde är det då? Sedan kan man göra det svårare, bokför företaget som skickar produkten det som en reklamkostnad eller hur bokför dom det? Om företaget inte skickar ett gåvobrev så kan man i praktiken hävda att man bara lånar produkten och inte äger den. Sedan ska man värdera en vara med eller utan moms när den går till en privat? I princip kan man vända och vrida på det i hur många steg man vill och få olika utslag rättsligt. Kan ens ett företag bli förmånsbeskattad för gåvor? Om det faktiskt stannar hos företaget. Senast redigerad av patrikweb den 2013-11-08 klockan 16:03 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle nog kunna tolka det som att mottagarföretaget bokar in det som försäljningsintäkt för att man sålt marknadsföringstjänster, men att man även kan göra en direktavskrivning om beloppet (exkl moms) är mindre än ett halvt basbelopp. Redovisar man det så och tar med momsen på rätt konton så bör det bli ok gissar jag.
Säljer mottagaren dessa produkter vidare och får en slant för dem så blir det ett litet överskott. Man redovisar då den verkliga försäljningsintäkten utan att dra av inköpskostnaden igen. Jag tror det är oerhört viktigt att de som tar emot dessa "företagsgåvor" verkligen redovisar dessa kostnader som direktavskrivningar, så borde det rimligen godkännas av skattmasen. Men detta är bara min tolkning av det hela. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-11-09 klockan 00:28 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skatteverket idag: Intäkten är i det här fallet produktens marknadsvärde, dvs. det pris du skulle fått betala om du köpt den i en butik. Du bokför den som en intäkt inklusive moms.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|