FAQ |
Kalender |
|
2017-08-03, 14:34 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan,
Jag sitter nu med en hel del pengar som jag ännu inte tagit ut från mina afilliatenätverk. Efter mycket om och men togs ett beslut att börja med att starta ett svenskt företag (nej.. inte på grund av "skattefördelarna" ) - Ett AB. Som bekant behöver man 50K SEK i EK till en början och där tänkte jag höra om det går att helt sonika traska in på närmsta bankkontor, öppna ett företagskonto, sätta över 50K SEK dit, direkt från afilliatekontona och sedan köra på från det? Är detta OK eller finns det några speciella regler kring detta att jag exempelvis behöver skatta på pengarna först och sedan efter detta sätta in pengarna? Eller går det att sätta in 50K SEK där och sedan redovisa detta som intäkter som även bokförs? Ser fram emot svar, Tack |
||
Svara med citat |
2017-08-03, 18:09 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur bedriver du affiliateverksamheten nu? Enskild firma?
|
||
Svara med citat |
2017-08-03, 22:15 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2017-08-03, 22:21 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
2017-08-04, 11:57 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är min känsla också. Det låter som att affiliateverksamheten inte bedrivs i någon verksamhet och att pengarna således inte beskattas på något sätt.
Skulle TS däremot ha en enskild firma så kan han ju göra ett eget uttag och använda det till aktiekapitalet. |
||
Svara med citat |
2017-08-04, 12:45 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Samma känsla.
Nja att göra det om man har EF får samma effekt som att göra det utan EF egentligen (med enstaka undantag), för oavsett enskild firma eller inte så kan du ta ut det nu och sätt in som aktiekapital för båda fallen ska skattas i samband med deklarationen 2018. Frågan är bara om det blir i näringsverksamhet eller i tjänst. Men att göra den typen av handlingar görs i regel för att försöka komma ifrån att betala skatt alls. |
||
Svara med citat |
2017-08-04, 15:50 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så länge nätverket utför betalningen med AB:t som mottagare och en självfaktura erhålls så är det inga problem. Det blir som att AB:t som utfört tjänsten åt nätverket.
Senast redigerad av audemars den 2017-08-04 klockan 15:54 |
||
Svara med citat |
2017-08-04, 16:43 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Det har du helt rätt i om AB:t vore igång, då kan man göra så.
Men frågan avser om det går att använda upparbetad intäkt till den egna insatsen i AB:t, alltså som aktiekapital. Och det går ej att fakturera som en första intäkt för att täcka aktiekapitalet utan det behöver du ha satt in innan med redan skattade pengar eftersom aktiekapitalet krävs som insatt hos banken för att ens få igång AB:t och därmed går det ej att fakturera eller erhålla betalningar till AB:t innan detta är gjort. Således så funkar inte det alternativet. |
||
Svara med citat |
2017-08-04, 16:47 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det går att ordna, dock lite omständligare med ett nytt AB.
Enklast är att köpa ett befintligt AB med färdig f-skatt och konto och sedan fakturera direkt. |
||
Svara med citat |
2017-08-04, 17:15 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Fast då missar man fortfarande poängen med att använda befintlig upparbetad men ej beskattad intäkt som aktiekapital.
Annars är allt du nämner rätt förutsatt att man använder redan beskattade 50tkr till aktiekapital. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|