Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kvinnliga IT kompetenser + Svenska talanger?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-21, 14:50 #1
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
1.) Hur når man fram till kvinnliga IT kompetenser på mest effektivt?
Hej jag har inte utbildats inom nån IT högskola el. motsvarande varken jobbar jag inom IT heller, det är mer mitt hobby intresse. Så jag är inte så insatt i hur kvinnor figurerar i dessa miljöer.
Därför undrar jag hur man borde göra för att nå fram till dessa utexaminerade IT kvinnor. Vart når man fram bäst? Jag har hängt på olika tekniska forum som Sweclockers och liknande, jag kan inte statistiken men nåt säger mig att inte många tjejer hänger där iallafall inte om man ser hur konversationerna brukar utveckla sig.

Annat exempel jag brukar hänga på Ubuntu forums mycket där dem har en särskild rubrik, Ubuntu for Women. Men där lär jag inte komma i kontakt med många av dem Svenska IT-kvinnorna då IT är ett så brett område där inte alla intresserar sig för Linux precis. Hasta la "VISTA" Windows! förresten h34r: Tux is gonna terminate you.

2.) Hur hittar man effektivast dem Svenska talangerna? (män & kvinnor)
Jag har inte heller nåt förtroende för att AMS och liknande bemmaningsföretag ska förmedla dem rätta kompetenserna. Jag föredrar att titta på vad folk har gjort tidigare innnan jag tar kontakt med dem (I'm a looker! ) , det är så jag funkar. Därför undrar jag oxå om det finns liknande sajter som DeviantArt och Sourceforge fast för Sverige där man kan titta på folks portfolios, Art-galleries och open-source projekt som dem har ställt ut för exponering. Att "fönster shoppa" liksom innan man interagerar med folk som har en stil och tänk som är av samma frekvens som ens egna visioner.

Många gånger har jag stött på talanger på dessa sajter och försökt göra nåt tillsammans med dem, men i och med att dem flesta befinner sig på andra sidan Atlanten blir kommunikationen väldigt långsam därmed går projekten oerhört långsamt.
Så outsourcing till Indien el. motsvarande är nånting väldigt lame:t i mina ögon <_< jag vill hitta lokala talanger som jag kan utbyta idéer med och förhoppningsvis bygga ett hälsosamt företag med.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017