FAQ |
Kalender |
|
2008-01-29, 14:19 | #1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Försöker få ihop en SQL-sats som inte riktigt vill sig så hoppas på att någon ser klarare än jag själv just nu. Dessa två satser fungerar:
Nr 1: select q.text, qa.text from q, qa, sq where sq.sID = '" & sID & "' and q.ID = sq.qID and qa.qID = q.ID order by q.ID asc Nr 2: select qa.text from a left outer join qa on a.aID = qa.ID where a.ID in (select a.ID from a where a.sO = (select ID from sO where sID = '" & sID & "' and status = '2' order by ID desc limit 1) and a.sC = '0' and a.uID in (select uID from sP where sID = '" & sID & "' and status <> '66')) Med fungerar menar jag att det inte blir några felmeddelanden. Den andra satsen är möjligen onödigt komplex i nuläget men det beror i så fall på lite experimenterande... Det jag vill är att samtliga värden i qa (de som finns med i Nr 1) ska finnas med i Nr 2 oavsett om de finns med i a eller inte. Min left outer join ger dock ingen effekt på grund av det urval som görs på a..., dvs. Nr 2 ger samma resultat oavsett om denna join är med eller inte. Tips och / eller lösningar mottages tacksamt.
Svara |
|
|