FAQ |
Kalender |
|
2009-05-04, 18:27 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Ska domännamn räknas som en tjänst eller en vara? Jag har letat en hel del, men ändå inte hittat riktigt det jag vill veta. Jag drar av hela kostnaden direkt (det är bara årsavgifter det handlar om, jag har inte köpt någon domän för mer än registreringsavgiften). Kruxet är att domänerna det handlar om är registrerade via GoDaddy (USA). Gäller det någon omvänd skattskyldighet (för moms) i detta fallet? När man fyller i momsbilagan finns det en ruta för "Inköp av tjänster från land utanför EG" (ruta 22), däremot finns det ingen motsvarande ruta för varor. Det är enskild firma det handlar om, om nu företagsformen har någon betydelse. Hos skatteverket hittade jag något om att man kan/ska lägga domäner i lager om man köpt domänerna med avsikt att sälja dem vidare (och då ta kostnaden först när man säljer domänen). Jag tycker att det tyder på att domäner ska räknas som varor, för inte kan man väl lägga tjänster i lager... (För att förtydliga: Jag har inte för avsikt att lägga några domäner i lager för tillfället.) Slutligen kan jag säga att det här är mitt första inlägg här på WN, men jag har läst på WN till och från i många år, vilket har varit mycket intressant och givande. Björn |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|