FAQ |
Kalender |
2009-11-20, 14:13 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Är i full gång med planering av ett nytt projekt av en hemsida. Hemsidan kommer att vara internationell och erbjuda en online-tjänst som finns som gratis och betalversion.
Sidan kommer att finnas på en .com domän och den ska nå ut till en internationell marknad. Sökmotoroptimeringen blir svår då det är miljoner sökningar varje månad på flera relevanta termer på engelska. Därför planerar jag att försöka hamna högt på den svenska delen, få inlänkningar och sedan när jag känner mig stabil försöka satsa ytterligare på den engelska delen då det finns större möjlighet att träffa högt i SERPen om jag redan har flera inlänkningar från Sverige. Jag tänkte först ha en .com och en .se domän men kom senare på att det måste vara bättre att enbart ha en .com domän då den drar nytta av alla inlänkningar från den svenska sidan. Det stämmer va? Alltså om det finns en http://www.minhemsida.com/SE och en http://www.minhemsida.com/EN så tjänar ju /EN på att /SE får inlänkningar. Har jag förstått korrekt då? Jag tänkte även på hur Google indexerar sidan. Om engelska är default-språket på sidan, indexerar Google även den svenska versionen då? Indexerar den olika beroende på vad som är default-språket? Finns det något man ska tänka på när det gäller flerspråkiga och internationella hemsidor? |
||
Svara med citat |
2009-11-20, 14:31 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
så länge som urlerna är unika för en resp se få blir det rätt indexerat, så jobba gärna med url-rewrite om du inte har unika subdomäner eller-kataloger
|
||
Svara med citat |
2009-11-21, 00:34 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Google indexerar allt av värde, både din svenska oh engelska version. precis som allstars säger så är det viktigt att hålla isär url:erna. Kom också ihåg att sätta rätt meta-language på respektive språk.
|
|||
Svara med citat |
2009-11-21, 18:51 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ett par tips:
1) Du kan ha en sida helt på engelska och ändå ranka skapligt på svenska sökord genom länktexter i inlänkar. 2) Placera INTE servern i sverige om det är en internationell sida, det dödar rankningen totalt. |
||
Svara med citat |
2009-11-21, 22:32 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför dödar det rankningen av att ha servern i Sverige? Måste jag ha den i England eller USA då?
|
||
Svara med citat |
2009-11-22, 09:14 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Om USA är din största marknad skulle jag rekomendera att placera servern där. Eller kanske peka sv.doman.com mot en server i sverige och en.doman.com mot en server i usa? GEO tageting är dock ett tvåäggat svärd, du kan t.ex. ta mycket traffik genom att bygga en engelsk sida och marknadsföra/hosta den på icke-engelsktalande länder. På så sätt rankar du i topp på väldigt konkurrensutsatta sökord på locala google versioner. Det kan ge endel traffik. |
||
Svara med citat |
2009-11-22, 15:35 | #7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kanske kan den här artikeln från Lingo24 ge lite tips, webmastern.se/2009/11/flersprakig-sokmotoroptimering-en-nyborjarguide/
Senast redigerad av Alex den 2009-11-22 klockan 17:45 Anledning: Egenreklam bortplockad. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|