FAQ |
Kalender |
2009-12-14, 15:48 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Har läst lite att serverns placering (denna i england) kan påverka SEO'n mot Sverige? Stämmer detta? Om ja, hur kan man kringå det? |
||
Svara med citat |
2009-12-14, 16:12 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja det stämmer att det kan påverka SEO mot Sverige. Framför allt riskerar du att hamna sämre till när folk söker på "sidor från Sverige".
Jag vet inte hur genomsnittsanvändaren söker, men jag använder ALDRIG det. Däremot händer det att jag söker efter "Sidor på Svenska". [tillägg] Du kan inte gå runt det annat än att se till att din domän pekar mot ett IP i sverige [/tillägg] |
|||
Svara med citat |
2009-12-14, 16:23 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
När det gäller Google så har det historiskt sett, som Stefan säger, varit en fördel att befinna sig i Sverige men idag så räcker det med att du via Webmaster Tools, http://www.google.com/webmasters/tools/, berättar att sidan har en svensk målgrupp.
Webbplatskonfiguration -> Inställning -> Geografisk inriktning. En annan aspekt är dock den ökade betydelsen av snabba laddningstider både för besökarens upplevelse och sökmotorns rakning. Med utländsk hosting så kan det ofta bli onödigt hög latens. För att få bästa möjliga hastighet bör du hålla dig till högkvalitativa datacenter med bra peering mot Sverige, där är latensen oftast inte värre än den du får från budgethotellen här hemma. Senast redigerad av kers den 2009-12-14 klockan 16:24 Anledning: typo |
||
Svara med citat |
2009-12-14, 16:35 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Den host som jag velar inför är Clustered.net och ger riktigt bra latency. |
||
Svara med citat |
2009-12-14, 18:54 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Nej säger jag, enligt de tester jag kört så spelar inte serverplacering någon roll. Däremot kan svarstider/laddtider spela roll. Det gäller bara att sätta t ex content-language till svenska så förstår sökmotorerna per automatik att det handlar om en svensk sida. /Patrik Berggren |
||
Svara med citat |
2009-12-15, 01:58 | #6 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
http://videos.webpronews.com/2009/11...tts-interview/ (och även i minst en egen video) MSN och Yahoo höll inte heller med. Hittade tyvärr inget nyare än SESNY06 från vettig källa men vet att jag läst eller hört det från något aktuellt. Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-12-15, 04:21 | #7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Mina sajter på svenska rankar mycket bra trots serverplacering i USA. Jag tror det som sagt räcker med svenskt språk för att få sökmotorerna att indexera sidan som svensk. Däremot är förmodligen en .SE domän ett plus. Sedan har ju StefanBergfeldt en poäng med just "Sidor från Sverige"-aspekten. Personligen tycker jag Google borde skrota denna, men det är väl iofs av mindre betydelse.
2009-12-15, 06:53 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-12-15, 10:44 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
/Patrik Berggren |
||
Svara med citat |
2009-12-15, 12:50 | #10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej Patrik Berggren,
Lite okunnigt av mig, jag testade precis detta och även mina sajter kommer med (.se och .nu), trots den utländska serverplaceringen. Dock är det bara mina sajter som har svenska som "förstaspråk" som kommer med, dvs om svenska är språket på indexsidan. Skönt att lära sig nytt! ;-)
Svara |
|
|