Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varför sån panik efter F-skatt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-15, 21:21 #1
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Det är ofta ett stenhårt krav på F-skattesedel på Köp och sälj här på forumet. Jag förstår inte riktigt varför. Om du köper en tjänst av företag/person med F-skatt får du drav av momsen, men om du köper av en person utan F-skatt så borde du kunna få samma tjänst betydligt mycket billigare då 50+ procent av summan säljaren tjänar behöver gå till staten om du kör på F-skatten. Så att ropa efter F-skatt borde automatiskt betyda att man ropar efter ett betydligt högre pris att betala för det man vill ha gjort. Vad har jag missat?
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 21:23 #2
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Då ska du som "arbetsgivare" betala in skatten
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 21:24 #3
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
F-skatt har inget med momsavdrag att göra...
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 23:00 #4
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Varför inte göra som TD? Dra av arbetsgivareavgiften ifrån summan, då handlar det om c:a 50% utav totalsumman man får ut.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 23:02 #5
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Jättesmidigt att anställa alla man köper annonsplats eller en banner av.

Då kunde man jobba heltid med att skriva anställningsavtal och skicka in kontrolluppgifter. Det hade varit skoj det
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 23:37 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Moms och F-skatt är två olika saker.

Moms är i normalfallet bara pengar som cirkulerar mellan företag och tillslut hamnar hos staten. Det finns undantag, bland annat moms på bilar som ägs eller leasas av företag.

Därför är det brukligt att man vid affärer mellan företag, så kallad business to business, anger priser utan moms eftersom momsen bara påverkar likviditet och inte resultat.

När ett företag köper en tjänst av ett annat företag - det vill säga någon som innehar f-skattsedel - erhålls tjänsten och betalning sker och redovisningen är enkel. Om den som utför tjänsten istället är privatperson uppstår ett slags anställningsförhållande per automatik rent skattemässigt. Beställaren blir alltså arbetsgivare och utbetalningen måste ske som lön. Från det belopp som utbetalas är arbetsgivaren i normalfallet skyldig att dra preliminärskatt (cirka 30 procent). Dessutom måste arbetsgivaren betala in arbetsgivaravgift som är cirka 32 procent av bruttolönen och inlämna kontrolluppgift till Skatteverket.

Kontentan blir att till någon som har F-skatt betalas beloppet och så är det bra så. Till någon som saknar F-skatt kan man betala ut ungefär halva beloppet, resten måste man betala till staten. I det senare fallet uppstår förmodligen en hel del administrativa kostnader för tjänstens köpare.

F-skatt är klart enklare. Det är dessutom försvinnande få som bedriver seriös verskamhet utan F-skatt.

För att moms ska vara inblandad måste säljaren av tjänsten vara momsregistrerad. Det finns lite fler regler runt moms som kan påverka men i normalfallet ska 25% moms läggas på priset för en tjänst som säljs mellan svenska företag.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 00:21 #7
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Eller så struntar man i att berätta för staten om precis alla ekonomiska transaktioner du gör i företaget, om du t.ex. köper en design av någon eller liknande. Väldigt mycket smidigare och väldigt mycket billigare för alla parter. Är det bara jag som som är skrupelfri nog att inte ha något problem med detta? Jag vet redan att svaret från 99% av egenföretagare är ett rungande nej, så vet inte varför jag frågar egentligen :blink:

@ Jonny - De flesta vet nog redan vad F-skatt och moms innebär så jag vet inte riktigt vad du ville få fram med din långa uppsats?
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 00:27 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Eftersom du tyckte det var enklare utan f-skatt är det ganska uppenbart att du inte förstått hur det fungerar.

Uppmaningar till brott tycker jag inte heller hör hemma här. Alla transaktioner skall bokföras enligt lag. Att betala svarta pengar förekommer säkert men jag har svårt att tro att det är värt risken.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 00:28 #9
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Originally posted by Thir13teen@Jun 16 2008, 00:21
Eller så struntar man i att berätta för staten om precis alla ekonomiska transaktioner du gör i företaget, om du t.ex. köper en design av någon eller liknande. Väldigt mycket smidigare och väldigt mycket billigare för alla parter. Är det bara jag som som är skrupelfri nog att inte ha något problem med detta? Jag vet redan att svaret från 99% av egenföretagare är ett rungande nej, så vet inte varför jag frågar egentligen
Vilket är straffbart.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 00:41 #10
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Jag har inte missat något alltså, det var det jag ville få reda på. Tack.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017