Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Width/height på bilder

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-05, 10:41 #1
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Byggt en sida i XHTML Strict till en kund som kräver superclean kod.
Efter att ha visat arbetet och fått svaret "gediget bygge, clean markup och ren o lättnavigerad css", så fick jag även kommentaren "inte jätteförtjust i bruket att sätta width/height på alla bilder".

Hur ska jag tolka detta?
Hur brukar ni göra med width/height?
Jag har alltid satt width/height på bilder av den gamla anledningen att när en sida laddas, så har bilderna rätt proportioner redan innan bilderna laddats, så att inte bilderna/sidan "hoppar omkring" medan de intar rätt storlek när webbläsaren väl laddat bild med info.

Men hur är det med många bilder av samma storlek som laddas i en lång rad, t ex bilder som loopas ut från en databas? Ska man ta bort width/height-attributen för dessa bilder och sätta en gemensam klass för dessa i stylesheetet och i denna klass deklarera width/height?
Är det i så fall lika effektivt? Vid laddning av sidan (och då antar jag att man även ska tänka på användare av sämre uppkopplingshastighet), slipper man då att bilderna intar rätt storlek först när bilden har laddats?

Hur ska man göra?
Är det god kodning att sätta ut width/height alltid på bilder eller inte?

Självklart pratar jag inte om dynamiska bilder som kanske ska kunna växa på höjden och/eller bredden, där sätter jag ingen width/height.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017