Citat:
Ursprungligen postat av kippex
Nu har jag inte läst ALLT om just pokerskandalen - visst det var en tickande bomb då de uppenbart blivit varnade om att de brutit mot amerikansk lagstiftning men trots detta fortsatt ta emot insättningar från dess medborgare. Nu diskuterade vi anynomisering och i mina ögon går det inte detta att jämställa detta med illegal verksamhet.
Det är inte specifikt mitt namn, så unikt är det inte på något vis. Syftade mer på att det genom den lösning som finns idag, där man bara publicerar ett namn är lätt att använda sig av bulvaner om man registrerar på privatpersoner. Åter igen inget jag tänker göra eller förespråkar, och visst det finns risker med det också, men sköts det snyggt så... Risk vs. reward.
Vidare, bara för att det är lagstiftat så nu är det knappast så att en motion från .SE inte skulle få lagstiftaren att tänka om, både en och två gånger.
Tack, för myndighetsinformationen, lärorikt som vanligt.
Skatteplanering är något alla borde syssla med och det är knappast något som skall förknippas med fiffel - även om många gärna gör det.
Dög inte 6 förslag? Eller höll du inte med?
|
Jag tänker inte gå in på detaljer kring pokersiterna - min poäng kommer att ge sig allteftersom skulle jag gissa..
Vad gäller påverkan kring de lagar .SE behöver rätta sig efter, så gör du bäst i att försöka påverka det politiska parti du stödjer i det fall de inte överensstämmer med din syn och värdegrund..
För .se-domäner så är personnummer/organisationsnummer det absolut viktigaste i en registrering, eftersom det avgör vem som är innehavare. Och om du fått för dig att användning av en annan persons namn hjälper till i det du kallar för "skatteplanering"..så kan jag bara säga: "sorry, me not think!".
Som jag påtalat ett flertal gånger så är användning av bulvaner ingenting som .SE Registry stödjer, utan precis tvärtom är denna användning något som alltsom oftast leder till problem för den "egentliga innehavaren" och som är
helt "rättslös" i .SE Registry´s sätt att se på en domänregistrering - men det är såklart dennes risk att låta någon annan stå som innehavare.
I ämnet "skatteplanering" så är det en definitionsfråga och jag personligen förespråkar inte den typ av skatteplanering där man för ut pengar för lägre beskattning i annat land - bor du i Sverige över 50% av året så SKALL du beskattas i Sverige - detta har bra så många, bryskt blivit uppdaterade kring..
Sedan beträffande dina 6 exempel, så läser jag det du skriver, men de överensstämmer inget vidare med den typ av domäner där proxyregistreringar gjorts kända eller där det kan misstänkas.
Och därför finns det väl även anledning att tydligt påpeka vad varje registrant accepterar för villkor vid registrering av ett domännämn under .se:
Citat:
4 INNEHAVARENS SKYLDIGHETER
4.1 Ansvar för uppgifter
4.1.1 Innehavaren ansvarar för att följande uppgifter lämnas vid ansökan om
nyregistrering av Domännamn:
(i) firmanamn och kontaktperson eller privatpersons förnamn och efternamn,
(ii) organisationsnummer eller personnummer,
(iii) e-postadress,
(iv) adress, postnummer, postort,
(v) telefonnummer och
(vi) momsregistreringsnummer (endast för utländska juridiska personer inom EU).
Uppgifterna skall vara fullständiga och korrekta.
4.1.2 Innehavaren är skyldig att fortlöpande och utan dröjsmål underrätta Registraren om ändring i de uppgifter som angivits vid ansökan inklusive ändring av e-postadress.
Registraren kommer därefter att korrigera uppgifterna i .SE:s register över Domännamn
|
Citat:
6 .SE:S RÄTT ATT DEAKTIVERA, AVREGISTRERA ELLER ÖVERFÖRA ETT DOMÄNNAMN
6.1 Avregistrering på grund av bristande uppfyllelse av åtaganden
6.1.1 .SE har rätt att Deaktivera och avregistrera ett Domännamn om Innehavaren inte
uppfyller sina skyldigheter enligt punkt 4.1.1 eller 4.1.2.
Om det föreligger någon brist enligt punkt 4.1.1 eller 4.1.2 skall .SE skicka ett meddelande till Innehavaren med en uppmaning att avhjälpa bristen. Meddelandet till Innehavaren skall innehålla uppgift om vilken brist som skall avhjälpas. Har bristen inte avhjälpts inom tio (10) arbetsdagar från det att meddelandet avsändes, har .SE rätt att Deaktivera Domännamnet.
Om ett Domännamn Deaktiveras, har Innehavaren möjlighet att aktivera Domännamnet genom att senast sextio (60) dagar från dagen för Deaktiveringen avhjälpa den påtalade bristen. Om Innehavaren inte avhjälper den påtalade bristen har .SE rätt att avregistrera Domännamnet.
6.1.2 .SE har rätt att, i enlighet med punkt 3.3.1, avregistrera Domännamn under Huvuddomäner.
6.1.3 Om Domännamn eller användningen därav uppenbart strider mot svensk lag eller författning har .SE rätt att omedelbart Deaktivera eller avregistrera detta
|
http://www.iis.se/docs/Registreringsvillkor_sv.pdf