Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Setup för databasen - ska spara många små värden

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-30, 18:04 #1
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
Standard Setup för databasen - ska spara många små värden

Jag ska spara till databasen en mycket större mängd data än vad jag tidigare att försökt mig på, så jag vill ha lite tips om hur jag kan spara denna data på ett effektivt sätt.

Ändamålet är en applikation där vardera användare har varsin aktieportfölj. Varje minut så uppdaterar jag min databas över aktiernas värde. I efterhand vill jag kunna visa hur aktier/portföljer har utvecklats i snygga grafer. Så jag tänker mig att jag sparar aktiernas värde varje gång.

Säg nu har jag har 100 olika aktier som jag följer, i så fall så får jag 6000 värden att lägga in i databasen varje timma. Efter ett par veckor blir antalet rader i mySQL-databasen helt enormt, om jag väljer att ge varje värde en egen rad.

Alternativ jag har funderat på är att ha en rad per aktie och sedan spara alla historik om den aktien i en json/csv-sträng.

Hur tycker ni att jag ska göra?

mvh

edit: nackdelen med att spara alla värden i en sträng, som jag ser det, är att värdena kommer att behöva hämtas väldigt ofta men det är sällan som jag behöver alla värdena.

Senast redigerad av Althalos den 2011-06-30 klockan 18:12
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017