Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webb/MYSQL storage?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-15, 23:35 #1
gotserveds avatar
gotserved gotserved är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 198
gotserved gotserved är inte uppkopplad
Medlem
gotserveds avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 198
Standard Webb/MYSQL storage?

Hmm jag tror detta är rätt forum för mina frågor angående webb-storage i någon form av NAS/SAN eller liknande.

Jag och några kompisar håller ofta på med olika webbprojekt mest inom PHP och MYSQL.

Vi är i tankarna att försöka sätta upp en egen liten serverpark med 3-4 burkar och en storage där vi kan spara all mysql-data inkl webbfiler som webbserver och mysql server kan läsa och spara till.

Vad egentligen är det man kan satsa på? våran budget ligger på ungefär 20 000kr exkl diskar.

Jag pratade med lite folk inne på eran irc-kanal igår och kom fram till att RAID10 är det bästa att använda i detta ändamålet.

Vi har tänkt börja med 4st diskar och då faller ju såklart 2 bort direkt men om vi använder oss av 2TB diskar så är 4TB utrymme helt OK för det vi ska göra.

Vad bör man tänka på? snabbt lokalt nätverk? räcker det med TP på gbit? eller bör man använda sig av fiber mellan servrarna?

Hur säkert är det att läsa data mellan denna storage och noderna som hanterar mysql och apache2? kan det avlyssnas?

Det vore ju inte fy skam att kunna använda den som VPS storage senare också om man nu vill leka lite med sånt i framtiden .

Beskrivning hur jag tänkt
Vanlig hemanvändares dator -> Internet -> Våran apache2/mysql server -> Storage
Storage -> Våran apache2/mysql -> Internet -> Klientens dator igen.

Kom gärna med tips och förslag så vi kan få det bästa för våra pengar.

Vore kul att få bra tips från start från riktigt duktiga killar inom webbhotells branschen!

//MVH Alex
gotserved är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017