FAQ |
Kalender |
2006-12-18, 10:03 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Finns det en möjlighet att lista filerna ur en mapp på servern till länkar, på automatik? Så fort man lägger in en bild eller html fil så listas den? Går det även att göra så att ingen filändelse finns eller underline finns i filnamnet? Kan inte riktigt förklara det jag vill, men ni kanske förstår utav detta. Annars får jag flumma vidare i tekniken som jag ej förstår. tack |
||
Svara med citat |
2006-12-18, 10:26 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Visst, du kan använda glob() i PHP för att få alla filer och mappar i en array. Den loopar du igenom, och skriver ut länkar. Använd stränghanteringsfunktioner för att ta bort filändelser och underscore.
|
|||
Svara med citat |
2006-12-18, 10:29 | #3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Aktivera "directory listing"?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2006-12-18, 10:32 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
DeSoto: Du har möjligtvis inga guider på lager hur man skapar och har sig?
Är väldigt svag vid kodning. Jonny: nej. |
||
Svara med citat |
2006-12-18, 11:10 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kanske inte den snyggaste koden, men den fungerar:
Kod:
<?php $realpath = dirname( __FILE__ ) .'/'; if( isset( $_GET['path'] ) ) { $path = str_replace( '.', '', $_GET['path'] ); if( is_dir( $realpath . $path ) ) { $realpath .= $path; $realpath = rtrim( $realpath, '/' ) .'/'; } } foreach( glob( $realpath .'*' ) as $file ) { $file = str_replace( dirname( __FILE__ ) .'/', '', $file ); if( is_dir( $file ) ) { echo '<a href="files.php?path='. $file .'">'. $file .'<br />'; } else { echo '<a href="'. $file .'">'. substr( $file, 0, strrpos( $file, '.' ) ) .'<br />'; } } ?> |
|||
Svara med citat |
2006-12-18, 11:16 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så länge det fungerar,
vill bara säga. Tack så hemskt mycket! DeSoto for president. |
||
Svara med citat |
2006-12-26, 09:09 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hm, får inte DeSotos script att fungera.
Det jag vill är att det ska med automatik lista filer i olika mappar i bokstavsordning. Tex, jag har en mapp om bilar, i den mappen har jag andra mappar. localhost se/bilar/ford och /bilar/volvo med många olika sidor inne i, olika modeller. På framsidan då, där "menyn" ska vara. Så vill jag att det ska se ut såhär i länkar. Ford Focus Ford Ka (nymapp inuti bilmapp kallad volvo) Volvo 240 Volvo v70 Vill inte att filändelsen ska visas, heller inte underscores. De heter Ford_Ka.html så jag vill enbart att det ska heta Ford Ka. ja, ni kanske förstår? Önskar att jag kunde förklara mer, men eftersom jag inte riktigt förstår mig på tekniken så kan jag inte. :/ |
||
Svara med citat |
2006-12-26, 16:18 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Problem löst!
PHPportalen rockar. |
||
Svara med citat |
Svara |