Kom ihåg mig?

planerar starta community, tips önskas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-26, 11:57 #1
torak torak är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 3
torak torak är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 3
Hej!

Jag planerar att skapa en interaktiv mötesplats/community för ”X” (t ex musiker).
Har kikat runt och fastnat för upplägget på www.startaeget.se, eftersom den har:

- en medlemsavdelning, där besökare kan bli medlemmar och se andra medlemmar/profiler samt skicka meddelanden
- forum
- nyhetsspalt till vänster (där jag som admin kan lägga in aktuella nyheter inom branschen)


Utöver funktionerna uppskattar jag layouten på startaeget.se, som känns enkel och proffsig.

Jag undrar:

1 Är det möjligt att skapa en liknande community-sida som startaeget.se utan att investera en större summa för liknande upplägg (uppdatering, bildlayout, texter etc fixar jag själv).
2. Finns det möjlighet att administrera sidan på ett enkelt och smidigt sätt (slippa koda).
3. Vilka krav ställs på webbhotell för att driva ett community; dvs finns det standardpaket att köpa på t ex Loopia (för det exempel jag nämt ovan)?

Har kikat lite på Joomla, men ej lärt mig ngt mer – eftersom jag inte är så sugen på ”koda”.

Jag tänker själv uppdatera och driva sidan. Har kunskap i photoshop, grundläggande html och dreamweaver. Föredrar adminverktyg eller dreamweaver/episerver för framtida uppdatering.

Har du tankar/förslag tar jag tacksamt emot dessa B)
torak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-26, 12:12 #2
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by torak@Jan 26 2007, 11:57
Hej
Jag planerar att skapa en interaktiv mötesplats/community för ”X” (t ex musiker).
Har kikat runt och fastnat för upplägget på www.startaeget.se, eftersom den har:
- en medlemsavdelning, där besökare kan bli medlemmar och se andra medlemmar/profiler samt skicka meddelanden
- forum
- nyhetsspalt till vänster (där jag som admin kan lägga in aktuella nyheter inom branschen)

Utöver funktionerna uppskattar jag layouten på startaeget.se, som känns enkel och proffsig.
Jag undrar:
1 Är det möjligt att skapa en liknande community-sida som startaeget.se utan att investera en större summa för liknande upplägg (uppdatering, bildlayout, texter etc fixar jag själv).
2. Finns det möjlighet att administrera sidan på ett enkelt och smidigt sätt (slippa koda).
3. Vilka krav ställs på webbhotell för att driva ett community; dvs finns det standardpaket att köpa på t ex Loopia (för det exempel jag nämt ovan)?
Har kikat lite på Joomla, men ej lärt mig ngt mer – eftersom jag inte är så sugen på ”koda”.
Jag tänker själv uppdatera och driva sidan. Har kunskap i photoshop, grundläggande html och dreamweaver. Föredrar adminverktyg eller dreamweaver/episerver för framtida uppdatering.
Har du tankar/förslag tar jag tacksamt emot dessa
Budget?
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-26, 12:57 #3
torak torak är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 3
torak torak är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 3
Min första tanke är att sköta allt själv, om investering krävs: upp till 1000 kronor initialt.
torak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-03, 03:45 #4
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
Joomla har ju nåt tillägg som heter nåt med community builder som ja har hört ska fungera rätt bra och vara enkel att använda så där har du ju mycket gratis. design verkar du ju kunna fixa så det ska ju inte vara någr kostnader där heller.
Till en början så bör det ju räcka med ett vanligt standard konto hos som du nämner tex loopia. Många webbhotell erbjuder ju även att man kan köpa till extra utrymme och trafik med mera om det skulle behövas.
expression är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-03, 12:17 #5
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av torak
Har kikat lite på Joomla, men ej lärt mig ngt mer – eftersom jag inte är så sugen på ”koda”.

Citat:
Originally posted by -torak@Jan 26 2007, 11:57
Föredrar adminverktyg eller dreamweaver/episerver för framtida uppdatering.
Citat:
Ursprungligen postat av torak
Min första tanke är att sköta allt själv, om investering krävs: upp till 1000 kronor initialt.
Låter lite som att du lever i en drömvärld. Vet du ens vad t ex. Dreamweaver eller Episerver kostar? Jag vet inget CMS som kostar under 1000 kr, om det inte är open source. Och skall du göra allt själv, så måste du jobba (läs "koda"). Någon måste anpassa ditt community till det ändamål det är till för, någon måste göra en design, någon måste installera, uppdatera, administrera, betala webbhotell etc. Det blir du, om du skall komma billigt undan.

Ingen kommer att bygga en community åt dig för 1000 kr.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-03, 13:11 #6
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Episerver kostar i grundutförande strax under 100k +moms vad jag vet.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-04, 18:41 #7
torak torak är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 3
torak torak är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 3
...kanon, nu har jag lite mer information kring detta för framtida bruk.

/torak
torak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017