FAQ |
Kalender |
2007-03-08, 07:05 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det går inte att rendera bara en viss del av en bild som bakgrund till ett större lager va?
Tänk er att vi har ett lager på 100 x 100px och en bakgrundsbild på 100 x 100px... Tänk er att jag i mitten av lagret vill ha en bakgrund på 10x10px som ska hämtas från en vald plats ur bakgrundsbilden. Drömmen är alltså att kunna definiera en ruta.... rita ut en bakgrund i rektangeln här, och hämta data från en rektangel här. Det finns inga bra knep för det där va? Antar att det inte finns, men lär passa på att fråga om det finns nåt geni som har nåt superknep i bakfickan. Det jag experimenterar med är att lägga in massa webbrelaterade bilder i en enda fil, ungefär som man gör med speltexturer, sedan kan mina objekt använda information från en specifik plats i den filen. Det verkar inte vara görbart nu, men det hade vart en rätt bra optimering om det gick. Någon som har tips tro? Just nu tror jag det är kört, men ändå Jag är alltså väl införstådd i att om lagret som bakgrunden ska vara i är lika stor som det motiv man vill rita ut så är allt lugnt, men om jag klippa ut 10x10 px från en bild och klistra in det på ett ställe mitt i lagret. Jag ska experimentera en hel del med detta koncept och se vad jag kommer fram till. Jag räknar med att skriva en rapport någonstans sen om vad jag kommer fram till, för jag ska se vad jag har att vinna. |
|||
Svara med citat |
2007-03-08, 10:31 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det går inte för tillfället, men det kommer att gå i CSS3.
|
|||
Svara med citat |
2007-03-08, 13:14 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena
Det du vill göra kan annars åstadkommas med en serversidelösning. Kolla in ImageMagick och kommandot "montage" i manualen. mvh pa |
||
Svara med citat |
2007-03-08, 14:17 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det går ju med Java…
|
|||
Svara med citat |
2007-03-08, 16:59 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaren!
serversidelösning går bort, precis som java tyvärr, men tack för svaren alla. CSS3 alltså, när kommer man kunna våga använda det på riktigt med tanke på hur lång tid det kommer ta innan IE6 går i graven... Om fem år i bästa fall? Aja, skönt att det kommer, synd att jag inte har tid att vänta. Tack ska ni ha mina vänner! |
|||
Svara med citat |
2007-03-08, 17:08 | #6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
I många webbläsare kommer du säkert kunna göra inom rimlig framtid, men som du sa, ska det funka för dina IE-användare får du nog vänta ett bra tag.
|
|||
Svara med citat |
2007-03-08, 19:34 | #7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
annars kan du ju göra ett script som plockar fram en bit av bilden, och välja som bakgrund
image.php?image=bild.jpg&width=10&height=10&x=27&y =128 t.ex. Finns massor av crop-script som kan göra det, både i asp och php |
|||
Svara med citat |
2007-03-08, 20:46 | #8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det finns ju mängder med ASP/PHP/CGI alternativ till detta. Är detta ej möjligt?
Mvh Jim |
|||
Svara med citat |
2007-03-08, 20:47 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Hmm... Sprites i CSS har funnits ett tag. Jag använder det alltid till menyer. Fast det kanske inte exakt är det du letar efter.
Kolla Alistapart: http://www.alistapart.com/articles/sprites/ Ett bra ställe att börja på kanske... |
|||
Svara med citat |
2007-03-09, 00:54 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Egentligen borde det ju faktiskt gå även med css 2 och javaskript om man "fuskar" lite:
gör en kopia på "lagret" (jag antar att du menar en div eller annat element, lager var det länge sedan vi hade) och klipp ut rätt del med css clip: rect(); och positionera ut den där den skall vara. |
|||
Svara med citat |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|