FAQ |
Kalender |
2007-10-10, 12:05 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hejsan,
För några veckor sedan så lekte jag lite med wordpress mu och installerade på en blogg domän jag hade oanvänd, under de få timmarna jag höll på och lekte med inställningar så registrerade sig 10st användare och började att blogga, jag bestämde mig för att låta sajten vara kvar uppe eftersom folk använde den. Nu har jag börjat fungera på det juridiska ansvaret, många personer bloggar om mode, spel, bilar osv och lånar bilder från andra sidor, dessa bilder är givetvist upphovsrättskyddade, vem är det som är juridiskt ansvarig för dessa lånade bilder, kan jag som driver sidan som privatperson hållas ansvarig för medlemmars övertramp eller ansvarar var medlem för sin egen blogg? |
|||
Svara med citat |
2007-10-10, 14:09 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bör vara samma lag som används för forum tycker man, d v s "BBS-lagen". Du är med andra ord skyldig att rensa bort material som bryter mot bl a upphovsrätten.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM |
|||
Svara med citat |
2007-10-10, 15:07 | #3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Om fotografen ber mig skall jag självklart ta bort bilden, jag undrar bara om vem som bryter mot upphovsrättslagen, jag som driver sajten, eller användaren som laddar upp bilden på sin egen blogg. |
|||
Svara med citat |
2007-10-10, 15:53 | #4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Lämpligtvis ingår du någon form av avtal med bloggaren
|
|||
Svara med citat |
2007-10-10, 15:57 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ja, det bör finnas något avtal med bloggaren som reglerar detta och påtalar bloggarens ansvar.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2007-10-10, 16:43 | #6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Trots detta undrar jag om BBS-lagen gäller, den avser snarare en sajt med många användare, inte massor av sajter med en användare per sajt. Om en ISP säljer hemsidor typ: kundsida.isp.se, gäller BBS-lagen då? Vad är skillnaden mot att erbjuda en hemsida med en förinstalerad blogg gratis med samma typ av URL. Om en kund laddar upp stulna bilder på sin hemsida så skall ju fotografen fakturera kunden, inte Internet leverantören, borde det inte vara lika med bloggar? skall inte fotografen fakturera bloggaren och inte leverantören av bloggen? |
|||
Svara med citat |
2007-10-10, 21:30 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skriv bara att användarna tar själva ansvaret för vad dom laddar upp.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|