FAQ |
Kalender |
2009-12-14, 00:07 | #1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag sitter och går igenom mina AdWordskampanjer. Jag har ett antal sökord med mycket låg CTR (<1 %), men som i övrigt visar ganska bra siffror. Även om min CTR är låg så är även min kostnad/omvandling det.
Så nu till min fråga. Bör jag ta bort/pausa mina sökord med låg CTR i alla fall? Kan en låg CTR för vissa sökord sänka en hel kampanj? Dvs kan övriga sökord i kampanjen påverkas negativt av sökorden med låg CTR? Eller kan jag strunta i ordens CTR så länge som orden fortfarande är lönsamma? Få klickar, men de som klickar handlar... |
|||
Svara med citat |
2009-12-14, 06:10 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om man ska tro på nedanstående artikel, så påverkas inte bara den aktuella kampanjen utav low-ctr-keywords utan även alla dina andra kampanjer också. (hela ditt adwords-konto med andra ord)
http://www.pagetrafficblog.com/remov...ty-score/5352/ |
|||
Svara med citat |
2009-12-14, 17:52 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ja, låg CTR har väl inverkan på kontots Quality score om jag förstått det rätt.
|
|||
Svara med citat |
2009-12-14, 18:44 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Alla mina enskilda sökord har mellan 7 och 10 i quality score. Majoriteten ligger på 10, även de med låg CTR. Men jag antar att det finns en massa osynliga värden för kontot i sin helhet.
Mitt problem är att jag gillar låg CTR. Jag vill endast att folk som vill handla ska kicka på mina annonser. Om jag tex byter ut min Title i annonsen från att vara sökordet, till att vara butikens namn, så sänker jag min CTR, men höjer min CTA. Ur Googles synpunkt kanske inte helt optimalt, men ur mitt perspektiv helt fantastiskt. Frågan är hur jag ska göra med alla sökord med låg CTR som bara ger mig ett fåtal köp om året, men som knappt kostar mig en krona totalt. Det är egentligen dessa sökord som jag gillar. Låg sökvolym och låg CTR, men med en rackarns hög CTA och en obefintlig kostnad per omvandling. Den stora frågan är alltså om dessa små "guldkorn" i själva verket förstör för mina dyra och trafiktunga sökord med hög konkurrens. |
|||
Svara med citat |
2009-12-15, 00:47 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det här har jag också funderat på mycket utan att ha någon riktig klarhet.
Splitta upp sökorden på flera konton kanske? De med låg CTR på eget konto alltså för att eventuellt inte försämra för övriga kontot. Egentligen tror jag inte att dessa fåtal(?) sökord du har med låg CTR sabbar speciellt mycket. Det vore säkert annorlunda om dessa låg-CTR-ord stod för större delen av sökorden på kontot. |
|||
Svara med citat |
2009-12-15, 12:08 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Här finns bevis för att CTR är relevant: http://adwords.google.com/support/aw...n&answer=10215 Klicka på "I. Quality Score for Google and the Search Network". De tre översta punkterna handlar om CTR. Det går bättre än man tror att kontakta AdWords support om man har frågor. Jag hade en fråga liknande denna och fick, till min förvåning, svar från Google. |
|||
Svara med citat |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|