FAQ |
Kalender |
2010-11-27, 01:04 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan! Jag har mer och mer börjat intressera mig för SEO och jag har börjat förstå hur viktigt det faktiskt är.. eller ja, det är allt.
Något som fick mig att verkligen vilja ta tag i detta var när jag igår fixade iphone-appen "Serps" som visar serpen för ens hemsidor, jag prövade lite på skoj och blev direkt tagen när jag såg hur bra jag faktiskt rankade med en del sidor på vissa sökord. Det är som en spännande utmaning. I alla fall. Jag försöker att lära mig mer om ämnet nu och har några frågor som jag hoppas kunna få svar på. Jag antar att dem är rätt så simpla men tänk på att min kompetens för tillfället inte är särskilt hög inom ämnet - Har jag förstått det rätt att allt innehåll man har på en sida spelar in i SEO? Det vill säga alla texter på undersidor, indexsidor etc. inte endast på speciella delar av sidan? - Hur effektiva är egentligen länkar till sidan? - Är det någon som känner till några bra guider eller vill förklara lite kort om seo? Tacksam för svar! |
|||
Svara med citat |
2010-11-27, 02:51 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
- 90% av SEO handlar om att få kvalitativa inlänkar till hemsidan man optimerar. - www.seo-guide.se Senast redigerad av audemars den 2010-11-27 klockan 02:54 |
||
Svara med citat |
2010-11-27, 18:44 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kul att du börjat intressera dig för SEO, Henrik! Verkligen.
Precis som du säger - utmaningen är vad som gör SEO så kul. Om SEO varit lättare så hade jag högst sannolikt slutat med det för länge, länge sen. Det är utmaningen som håller en motiverad! Hur som helst. Allt innehåll du har på en hemsida spelar roll hos sökmotorerna. En hemsida med 100 undersidor innehållande relevant och välskrivet innehåll rankar högst sannolikt bättre än en sida med enbart en sida med innehåll. Innehåll är allt, oavsett vart på sidan den placeras. Länkar till sidan är effektiva. Men jag skulle tyvärr inte vilja hålla med audemars ovan. Jag anser att SEO till 75% har med innehåll att göra. Google försöker förse sina användare med relevant information. Och att skapa "relevans" genom att länka med rätt ankartexter är ju uppenbarligen fel. Lite som att luras i min mening Innehåll är allt. Det står för övrigt i guiden du precis länkade, audemars! Så spendera 80% på att skriva innehåll, och resterande 20% på off-page optimeringen. Ju mer innehåll en sida har, desto enklare blir det att ranka. Som sagt, Google försöker förse sina användare med relevanta resultat. Tänk logiskt audemars länkade till en bra guide inom SEO ovan. Men jag föreslår att du läser igenom följande e-bok. Den är skriven av Google själva och är en bra introduktion till ämnet: http://www.google.com/webmasters/doc...rter-guide.pdf Senast redigerad av Sweely den 2010-11-27 klockan 18:46 |
|||
Svara med citat |
2010-11-27, 19:35 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Både innehållet och länkarna är viktiga.
Det är också viktigt att länkarna är relevanta. Inte bara att den länkande sajten handlar om samma eller liknande ämne, men att länkarna pekar till en relevant undersida. Det kan vara svårt att optimera enbart startsidan för alla sajtens sökord, om de är många. Därför är det bra att skaffa djuplänkar som innehåller de sökord undersidan ska ranka bra på. Har man en undersida som handlar om hotell i Stockholm så är det ju bättre att länkar med länktexten "hotell i Stockholm" pekar dit än till startsidan. Förutsatt att sajten i detta fall handlar om hotell över hela Sverige. Orden/ordet i länktexten ska återfinnas på sidan det länkas till, annars gör inte länken lika stor nytta. |
|||
Svara med citat |
2010-11-27, 21:32 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det är minst lika viktigt med inlänkar, jag kanske kan omformulera och säga 50/50, står förövrigt också på http://www.seo-guide.se/lankbygge |
||
Svara med citat |
2010-11-28, 21:32 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej och tack så mycket för svaren!
Det känns helt klart som att det finns många glada och intressanta personer som sysslar med SEO här på WN. Men då gissade jag alltså rätt, att allt innehåll räknas. Det som jag har märkt är rätt svårt är ju den där biten att skriva så konkret och bra text som möjligt utan att egentligen ha så mycket yta att använda sig utav. Min nyöppnade sida som jag helst inte nämner namnet på vid nuläget rankar först på ett sökord, och runt femte plats på liknande sökord i form av meningar. Jag har dock märkt att jag har sjunkit några steg på en del sökord sedan bara någon dag sen. Så min fråga är: Hur håller ni er kvar på er höga plats hos Google och klättrar uppåt istället för att ramla neråt och sjunka? Jag har personligen en teori om att det är relativt enklare om man driver en blogg av någon form, då den ständigt uppdateras med nytt material som kan innehålla hur mycket bra SEO-text som möjligt. Sidan jag pratar om är tyvärr inte en blogg utan en vanlig sida/tjänst och det jag har gjort är att beskriva sidans funktioner osv. extra tydligt, men så mycket mer kan jag inte göra då det som sagt inte är någon blogg. Vad tycker ni jag ska göra? Hur brukar ni lösa liknande situationer? Tacksam för svar |
|||
Svara med citat |
2010-11-28, 23:27 | #7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Gav dig för övrigt svar på varför en sida hoppar så pass mycket i din andra tråd. Det har att göra med att den är så pass ny. Vänta lite, så ska du se att den intar stabila placeringar. |
|||
Svara med citat |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|