FAQ |
Kalender |
2011-11-20, 13:54 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan!
Funderar på om följande är lagligt och enligt god sed, eller hur man uttrycker det 1. Startar AB med 50.000 SEK i aktiekapital (har det på ett konto) och kör utan revisor som man numera kan. 2. Köper in utrustning av sig själv (som behövs i företag) så som dator, skrivare enligt rådande marknadspris. |
||
Svara med citat |
2011-11-20, 14:13 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2. Ja, om du gör det till marknadspris och med vederbörliga verifikationer så att du kan styrka vad du gjort när det blir dags för revision (från Skatteverket menar jag :-P).
2011-11-20, 14:21 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Av vilken anledning skulle du göra detta? Det är säkert helt OK och jag tror knappast det
är olagligt. Men du måste ha tydliga papper tillgängliga på riktigt värde vid en granskning. Tänk också på att IT-inventarier snabbt sjunker i värde så ditt AK måste du återställa snabbt. |
||
Svara med citat |
2011-11-20, 23:44 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Anledningen till att jag vill göra det är att jag inte vill binda upp kapital i företaget, och det är utrustning som jag kommer använda i företaget så då tycker jag det borde ligga där!
|
||
Svara med citat |
2011-11-21, 00:27 | #5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
då är datorer ganska dåligt som AK eftersom 6mån senare kanske dom är värda 25k istället för 50k och du fattas det 25k i AK för ditt bolag.
|
||
Svara med citat |
2011-11-21, 13:00 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
2011-11-21, 21:15 | #7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Då är det inga konstigheter. Se bara till att snabbt starta ett räntebärande sparkonto innehållande minst 50.000 SEK.
|
||
Svara med citat |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|