Kom ihåg mig?

Betalningspåminnelse (EU)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-03, 11:42 #1
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 159
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 159
Standard Betalningspåminnelse (EU)

Hej gott folk. Tänkte höra om ni kan hjälpa mig med en grej.

Jag utförde nyligen ett par jobb för en kund och allt gick väldigt smidigt.
Kunden i fråga är ett tyskt företag och en av de största i sin bransch med flera kontor internationellt.

Problemet är att de fakturor jag skickat ej blivit betalda.
Båda fakturor har varit på 30 dagar (30 var deras önskemål, vanligtvis har jag 15 dagar för utländska kunder och det har aldrig varit några problem), men nu har det gått strax över 60 dagar på den första och den andra skulle vara betald för 3 dagar sedan.

Jag inkluderade en "late fee" på 1,5% per månad men jag är lite osäker på om och hur jag ska gå vidare. Summorna det handlar om är strax över 4k euro per jobb.

Detta är första gången under de 4+ år jag drivit firma som en kund ej betalat i tid. Jag har därför inte så stor koll och undrar följande:

1. Kan jag ta ut en påminnelseavgift trots att det inte står i vårt kontrakt? Dock stod det klart och tydligt på mina fakturor att det blir en "late fee" på 1,5% vid sen betalning och jag vet att de har blivit godkända och påskrivna av den som hanterat dem.

2. Är 1,5% ens rimligt eller finns det en maxgräns för hur mycket man får ta ut inom EU? Jag vill minnas att vi har en maxgräns i Sverige på 50kr.

3. Finns det något krav på hur många dagar man ska ha på sig att betala en påminnelse inom EU eller tror ni 15 dagar funkar?

eller…

ska jag skita i det och bara vänta? Jag vet att jag kommer att få betalt eventuellt då jag genom goda kontakter inom företaget fått höra att det är på g, men att jag bara inte är prioriterad. Dock tycker jag det är väldigt dålig stil att de gör som de vill bara för att de är så stora.

Det hade varit intressant att höra vad ni tycker.

Tack på förhand!

/C
Christos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-03, 14:11 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Du blandar ihop bereppen rejält!

I sverige finns en regel om att en påminnelseavgift på högst 50 kr är att betrakta som en finasiell tjänst och är därmed momsfri upp till dessa 50 kr.

För att få ta ut en påminnelseavgift över huud taget måste man ha det med i avtalet med kunden.

"Late fee" har inget lagligt stöd. "Overdue fee" betyder "dröjsmålsavfift". "overdue interest" betyder dröjsmålsränta.

Dröjsmålsränta har lagligt stöd enligt svensk lag, det är inga problem att ta ut 2-3 procentenheter per månad (2% -> 26,83% per år).

Påminnelseavgift får bara tas ut en enda gång per faktura.

Inkassoavgift är på maximalt 160 kr per faktura, får bara tas ut en gång per faktura, enlig svensk lag.

Se inkassolagen, respektive räntelagen.

Om du inte har ett avtal med kunden får man inte ta ut dröjsmålsränta eller påminnelseavgift före det gått 30 dagar efter att fakturan kommit kunden tillhanda (alltså INTE från fakturadatum som många tror). Det står i räntelagen.

Du kan och bör givetvis skicka en påminnelse till kunden, det ska du göra en vecka efter förfallodatum, som en ren service till kunden, glöm inte att skicka med fakturan igen, även det som en ren serviceåtgärd. Det är bara idioter som skickar en påminnelse utan att skicka med fakturan igen. Om du inte har avtal om att du får debitera påminnelseavgift så ska du inte göra det heller, det är bara onödigt stöddigt att hitta på egna "regler" i efterhand som man inte kommit överens om i förväg.

Att du skrivit 1,5% i "Late Fee" på fakturan har ingen betydelse, fakturan i sig är inget avtal. Fakturan ska återspegla ett avtal ni redan ingått.

Dröjsmålsränta får man däremot ta ut från dag ett efter att det gått 30 dagar från det kunden mottagit fakturan (jag brukar alltid mejla fakturan så kunden får den direkt). Skickar du med posten så vet du aldrig när kunden fått fakturan.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-03 klockan 14:21
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-03, 15:22 #3
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 159
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 159
Tack för att du tog dig tid Conny.

Jag utryckte mig nog lite klantigt. Självklart är det dröjsmålsränta det handlar om och inget jag själv hittat på.

I vårt kontrakt (separat dokument) står det i detalj när fakturan ska ställas samt betalningsvillkor, i det här fallet 30 dagar. Det har nu gått exakt 34 dagar efter förfallodatumet på faktura#1 och 3 dagar på faktura #2.

Vad jag menar med "late fee" är som jag nämnde ovan dröjsmålsränta, men valt att använda ordet "late" istället för "overdue" på fakturan. Det kan väl ändå inte påverka någonting?

Det jag egentligen undrar är om jag har något lagligt stöd om jag försöker ta ut de där 1,5 procenten av ett tyskt företag inom 15 dagar, eller om det är bortkastad tid. Är det bara att lägga ner om de vägrar att betala dröjsmålsräntan?
Christos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017