FAQ |
Kalender |
2014-04-22, 17:33 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om jag tjänar pengar på min hemsida via t.ex. AdSense, hur mycket skatt ska jag betala på pengarna jag drar in? Normal inkomstskatt, eller måste jag lägga på sociala avgifter?
Om jag längre fram startar ett företag för hemsidan, hur påverkar det gamla intäkter från den som jag tjänade som privatperson? Lite nybörjare på detta (som ni nog märker |
||
Svara med citat |
2014-04-22, 17:43 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har inte sån superkoll men brukar lägga undan ungefär hälften.
Testa knappa in dina siffror på Skatteverket http://www.skatteverket.se/privat/sj...c80001950.html EDIT: Om du startade hemsidan i kommersiellt syfte så bör man skatta på de inkomster den ger. Men vet även att det finns något belopp för hobbyverksamhet (16-18.000 kr som tak)? |
|||
Svara med citat |
2014-04-23, 10:53 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Hälften undanlagt låter som ett bra riktmärken i brist på annat. |
||
Svara med citat |
2014-04-23, 15:21 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det går inte att tjäna penfar som privatperson på tjänster!
Endera är man företag eller anställd, eller så är det kapitalinkomster. Detta är inte kapitalinkomster så då ska du registrera dig som företagare hos skatteverket (det är gratis att skaffa F-skatt och momsregistrering hos skatteverket) Har du även lön från en annan arbetsgivare ska du ha FA-skatt och momsregistrering. Du kan även registrera ett företagsnamn (Firma kallas det) hos Bolagsverket men då kostar det runt en tusenlapp i engångsbelopp. Oavsett vilket så måste du sköta bokföring så fort du tjänat 100 kr på din kommerciella verksamhet. Gå in på http://verksamt.se och registrera dig för F-skatt och moms nu på direkten. |
||
Svara med citat |
2014-04-23, 17:06 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Den tänkta intäkten är alltså enbart från annonser på hemsidan. Är det alltså att jag har ambitionen att driva hemsidan kommersiellt som gör att jag måste F-skatta? Och hade jag haft ambitionen att driva hemsidan i hobbysyfte hade jag inte behövt det? |
||
Svara med citat |
2014-04-23, 17:24 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du kan läsa på om Hobby-verksamhet här:
http://www.skatteverket.se/download/...1479/34411.pdf Men håller med Conny om att du bör registrera dig. Åtminstone för att det är kul att fakturera folk Man kanske får något enklare uppdrag p.g.a. sin webbplats. |
|||
Svara med citat |
2014-04-23, 17:25 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du borde kunna använda dig av ett egenanställningsföretag som FrilansFinans om du vill slippa skaffa F-skatt och ändå få en skattad inkomst. När det gäller Google som betalar ut direkt till dig funkar det tydligen som så att du fakturerar dig själv på beloppet som du tagit emot. Men bäst att du kontaktar något egenanställningsföretag och hör efter själv om du tror att den varianten kan vara av intresse.
|
||
Svara med citat |
2014-04-23, 17:30 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Grymt, tack för tipsen. Just nu är tanken enbart att driva trafik till hemsidan och därigenom dra in annonspengar. Vi tänkte att F-skattesedeln kunde vänta tills vi kör "på allvar" men inser nu att det lika bra att göra det på en gång.
|
||
Svara med citat |
2015-06-25, 22:12 | #9 | ||
|
|||
Read Only
|
Citat:
Kan man göra detta med paypal med? Detta låter skumt, vad händer med alla underlag m.m |
||
Svara med citat |
2015-06-26, 00:16 | #10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Hur tänkte du med just Paypal? Om du får betalt via PP för en tjänst som du har utfört och inte skattat för (inkomstskatt + arbetsgivaravgift) så kan du fakturera dig själv via ett egenanställningsföretag så är allt frid och fröjd sen, i teorin iallafall. Jag skulle dock kolla med Skatteverket och något egenanställningsföretag först. Egenanställningsföretagen drar av ungefär hälften av faktureringsbeloppet. Det brukar finnas en räknesnurra på deras webbplatser, så du kan kolla där. |
||
Svara med citat |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|