FAQ |
Kalender |
2008-12-18, 18:22 | #21 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Missförstå mig rätt...
Jag känner massor av duktiga utvecklare som lär sig massor på arbetstid. I princip alla jag känner (inklmig själv) som skulle vilja köra ett hobbyprojekt har svårt att hinna med hobbyprojektet pga jobb, barn och andra intressen. Min poäng va dock att de riktigt, riktigt, riktigt duktiga utvecklarna jag känner har haft hobbyprojekt tidigare och drömmer om mer tid för at hinna med hobbyprojekt nu. Jag tror inte att det är en slump att de med sådan passion för yrket att de vill hålla på även på fritiden är de absolut bästa utvecklarna jag känner. jag tror viljan att bli bättre och att lära sig nya saker även utanför jobbet är en av de faktorer som skiljer agnarna från vetet i det här sammanhanget. Själv är jag övertygad om att även om jag hade det ultimata jobbet där jag fick göra allt precis som jag ville så skulle jag ändå ägna en del av min fritid åt att lära mig nya saker. Kanske inte i form av ett omfattande hobbyprojekt men i form av att läsa på om nya saker som jag sedan skulle kunna använda i jobbet. |
||
Svara med citat |
2008-12-18, 18:28 | #22 | ||
|
|||
Medlem
|
Ge han ett case från nuvarande eller gamla projekt. Be han fixa ett fel i koden/lägga till, alternativt snygga till..
Ser man om han kan ta åt sig annans kod snabbt, förståelse och därefter se om han klarar uppgiften. En av mina första anställningar kan liknas vid det försöket. Började med att jag skulle bygga till en tävlingsfunktion till en site dom skötte efter bara kunnat ge han muntliga referenser... slutade med att jag gjorde om all kod på hela siten då jag klagade på hur dåligt gjord den va.. anställningskontraktet flög fram.. Dvs ge han en provanställning om du redan har gallrat ut han genom muntligt/cv(papper)! |
||
Svara med citat |
2008-12-24, 12:37 | #23 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
En välorganiserad arbetsplats där kompetensutveckling ingår som en naturlig del av verksamheten kanske är en bättre lösning. |
||
Svara med citat |
2008-12-25, 19:02 | #24 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Låt oss ta ett exempel. Två personer som är lika duktiga jobbar på samma ställe (ett stimulerande ställe) där de båda lär sig massor av nya fiffiga saker. Den ena personen är nöjd med det för han lär sig ju så mycket varje dag. Den andra personen har ett gammalt hobbyprojekt han skulle vilja jobba på, men som han aldrig hinner med pga familjen och "livet utanför jobbet". - Vem av de två skulle du helst anställa? Vem verkar brinna mest för sitt jobb? Om du tycker dessa personer är likvärdiga så låt den andra personen utnyttja den lilla tid han får över till att läsa någon intressant jobbrelaterad bok, typ på T-banan till & från jobbet. Är personerna fortfarande likvärdiga? Sedan talar jag som sagt av erfarenhet. Jag har intervjuat massor av folk och anställt en hel del. De allra flesta är sådana som är "nöjda" med vad de lär sig på jobbet och ägnar all fritid till annat. Eftersom jag anställt dem har de varit bra. Men de som som har haft (eller ännu bättre har aktiva) hobbyprojekt är generellt sett bättre (inte alla, men medelkompetensen är definitivt högre). Och när vi ändå håller på och generaliserar... Ett hyfsat relevant citat är: "Det finns två typer av människor på en arbetsplats; de som vill göra ett bra jobb och de som bara vill gå hem" |
||
Svara med citat |
2008-12-26, 01:55 | #25 | ||
|
|||
Medlem
|
Om jag skulle anställt en PHP kodare (Det skulle jag aldrig gjort för jag kodar själv :P )
Då skulle jag som sagt gått igenom referenser, tidigare projekt och jag skulle även varit nyfiken på arbetsförmågan, alltså, om kodaren kan göra klart arbeten i tid och är en motiverad kodare. Att lära sig PHP tar tid men nästan alla kan, men hur man arbetar är stor skillnad. Många tar lite i taget istället för att kodar effektivt och gör klart produkten och kunden blir missnöjd och kommer aldrig igen :P . Så du bör ta reda på det på något sätt. Men PHP generellt: Man kan ju börja med att fråga om han kan arbeta mot database XD Nej men om du vill göra ett prov som han ska göra: Man ska kunna registrera sig logga in Skriva till en databas, t.ex. blogga hämta från databas t.ex. hämta bloggmeddelande Uppdatera Databas Ta bort från databas När man kodar PHP så använder man nästan alltid databas så att man kan lagra och hämta värden därför är det en viktig grej. men låt han göra ett mini community utan design. registrera logga in blogga redigera blogginlägg ta bort blogginlägg visa blogginlägg sök på bloggar/blogginlägg Det är viktigt att han även tar egna initiativ och inte bara gör klart det som står på pappret utan även extra funktioner som många vill ha. SÄKERHETEN är bland de viktigaste, de måste du testa han på något sätt. Kodar han inte säkert kan vem sol helst ta över databasen och radera allt som finns i databasen eller få fram lösenord och liknande. |
||
Svara med citat |
2008-12-27, 03:09 | #26 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vet inte hur trådmodellen ser ut i PHP men när jag sökte en tidigare Java-tjänst fick jag till uppgift att göra en flertrådad bloggpingserver samt klienter till denna.
Den uppgiften kanske inte går att applicera i och med att det är PHP som ska användas här. Jag kan inte tillräckligt om PHP för att avgöra det men ett förslag kanske det kan vara trots allt. |
|||
Svara med citat |
2009-02-05, 21:21 | #27 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Se till att databastabeller är normaliserade och indexerade, ställ krav på OO, en enklare templatemotor eller iaf uppdelning av affärslogik och presentation, separat konfigurering, skyddad mot SQL-injections och XSS-attacker, spam. Sen i ditt fall kanske det ska till lite Ajax-magi oxo eftersom du eftersöker en del frontend-kunskaper oxo. Sist men inte minst, kolla igenom koden och sök på Google efter utvalda avsnitt. Somliga nötter snor en gästbok från nätet och modiferar den lite lätt bara... |
||
Svara med citat |
2009-02-06, 09:12 | #28 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Precis, en gästbok skall nog räcka.
Man kan bedöma den genererade markupen och säkerhetsaspekter som mrjb skriver ovan. Ajax är väl bra att ha med i arbetsprovet men skall kanske inte vara det essentiella imho, det kanske räcker med referens i detta avseende. |
||
Svara med citat |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|