FAQ |
Kalender |
2009-02-19, 11:45 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Idag när jag kollade min statistik från besökarantalet igår så hade jag förlorat drygt 400 unika besökare på bara 1 dygn. Gick jag sedan till sajten så såg jag att även PR:n hade sjunkigt från PR 4 till PR 2. Även alla mina undersidor hade gått från PR 1-4 till PR 0! Domänen har över 7000 inlänkar till sig både till startsidan och till undersidorna. (Inga utgående länkar från startsidan) - Vad kan detta bero på? När jag kollar på populära nyckelord som jag brukar få träffar ifrån Google på. Så ser jag inte äns min domän i toppen. Innan har jag legat på 1-4 platsen på relaterade sökord till sajten. - Kan någon hjälpa mig? Måste tillägga att jag inte har sålt / köpt länkar till / från sajten. |
||
Svara med citat |
2009-02-19, 12:28 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vilken site handlar det om? Den jag tror syns i sökresultaten, för de SERP:er jag följer ;-)
Exakt vad som hänt är svårt att säga. Möjligen beror det kanske på att alla dina "länkbyten" på dina länksidor har nofollow, de flesta, som inte ägs av dig. Att länka ut, utan nofollow, till relaterade siter KAN stärka din/dina placeringar i SERP:en /Patrik Berggren |
||
Svara med citat |
2009-02-19, 13:39 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Varför har du nofollow i dina länkar?
Det känns ju lite girigt... Det är kanske det som Google filtrerar? Giriga SEO-snubbar som tillför för lite innehåll? Jag vet inte... Jag vet inte vilken sida det är och jag känner inte dig. Men jag vet att nofollow är ett sätt för Google (med flera) att i kod kunna filtrera vilka det är som läser Googles uppmaningar om vad som anses vara god SEO. Alltså, dels dom som är med i deras webmaster program, dels de som på annat sätt registrerar sig eller sin sajt hos Google, sen de som kör hårt med SEO. *** Många tror att SEO går ut på att registrera sig hit och dit, i olika program och i olika forum med mera. AdSense, Analytics.... whatever. Visst, det fungerar. Men grejen är att effektiv SEO fungerar i alla fall... Det är bara det att det är ingen som skriver om det för det är ingen hype kring att göra en hemsida och sen vara nöjd med det! |
||
Svara med citat |
2009-02-20, 03:35 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Gör som proffsen. Vänta i en månad och se vad som händer. Det brukar vara standardlösningen som alla SEO-experter kör med. Lycka till.
|
|||
Svara med citat |
2009-02-20, 04:39 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Eftersom du inte säger vilken sajt det gäller så gissar jag på marketshark(punkt)se, är det rätt eller?
Du säger att du inte har några utgående länkar från startsidan. Om det är marketshark det handlar om så har du ju satt nofollow på de enda utgående länkarna du har. Jag vill hävda att det inte är bra i SEO synpunkt. Det är bara bra att ha ett par relaterade utlänkar till sidor med hög trust. Om du inte har några utlänkar alls, så fastnar ju Google på din sajt. Det är själva grejen med internet att det ska knytas ihop som ett enda stort nätverk med relaterade länkar. Fortfarande OM det är marketshark det handlar om så tyckte jag mig se att du hade en himla massa länkar från rena spamsajter som är totalt orelaterade. Om du lägger in din sajt i din profil (som är en regel i forumet) så slipper folk gissa när du vill ha tips och hjälp. |
|||
Svara med citat |
2009-02-20, 06:41 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Tack för svar! Sajten det handlar om är sessam . se! Skrev inte ut detta p.g.a att egenreklam. Och ja, jag har satt NoFollow på länkar som länkar från sidor med mindre än PR 1. Har sjunkigt rejält i serpen. Låg bl.a 2:a på "länkarkiv" samt 3-4 på "lägg till länk". Någon som har nått annat förslag på hur man kan fixa detta? Google varnar inget inne på webmasters tools. //Pierre |
||
Svara med citat |
2009-02-20, 12:18 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är inte sant. Du har även nofollow på högre PR länkar, t ex på denna sida: sessam.se/Ekonomi/Tjana_pengar/
De första länkarna har inte nofollow och jag kan bara spekulera om att google straffar dig för det, som länkköp. Ta bort alla nofollow, oavsett om de har låg PR eller hög PR. Står det sökmotorvänlig länkkatalog ska den också vara det och inte använda sig av nofollow. All reklam bör ha nofollow på sig, vilket jag inte tror du vill, då de länkar ut till dina egna siter. /Patrik Berggren |
||
Svara med citat |
2009-02-21, 19:01 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Har hållit på i några timmar nu med att ta bort NoFollow. Samt så tillåter jag andra att lägga till länkar utan tillbakalänk, få hoppas att detta lyfter upp sidan till en PR4 igen. |
||
Svara med citat |
2009-02-25, 04:54 | #9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det kanske beror på att det är en länkkatalog. Vad jag hört är inte Google överförtjusta i länkkataloger.
|
|||
Svara med citat |
2009-02-25, 11:11 | #10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är också en god anledning, men ingen man direkt kan "förutsäga", då andra länkkataloger rankar likadant fortfarande.
Just länkkatalog och länkar listat blandat med "nofollow" och utan, där de utan nofollow alltid ligger över, är ju direkt misstänkt "länkförsäljning" eller annan typ av "manipulation". I övrigt, borde inte rankingen på relaterade sökord förändras, om ingen konkurrent satt i överväxeln. /Patrik Berggren |
||
Svara med citat |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|