FAQ |
Kalender |
2009-03-07, 11:30 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej
Jag har en asp-sida som får timeout på grund av att det tar lång tid att hämta externt material från en annan sajt. Hur skriver man för att få sajten att gå vidare och hoppa över det externa materialet om det tar för lång tid att hämta? Hejsvejs |
|||
Svara med citat |
2009-03-07, 11:36 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan använda javascript (ajax) för att hämta externt data istället.
|
||
Svara med citat |
2009-03-07, 11:43 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag hämtar en xml-feed och gör om den hos mig. Ajax skulle säkert fungera på något sätt, men jag är ingen fena på språket. Söker en kod något i stil med: ---- provar att hämta externt material men om det tar längre än 10 sekunder struntar jag i det och går vidare på sidan ---- |
|||
Svara med citat |
2009-03-07, 12:01 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Eller så hämtar du materialet och sparar det i databasen för o sedan hämta ut det snabbt o enkelt.
|
|||
Svara med citat |
2009-03-07, 12:09 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du kör .NET kan du sparka igång en separat tråd som hämtar datat och puttar ner det i den databas. Sen kan du hämta det därifrån.
Det är fullt möjligt att bygga en timer som ligger och snurrar i bakgrunden och gör sådana här jobb med givna intervaller, perfekt om man ligger på ett webhotell och inte kommer åt windows schemaläggare. Alternativt gör du som tidigare talare, fast har ett ajax-anrop mot en egen sida som i sin tur hämtar data. Då kan du få ner det i en db för nästa anrop om du inte behöver ha det absolut senaste uppdaterade från den externa siten. |
||
Svara med citat |
2009-03-08, 22:50 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Även jag skulle nog föredra en AJAX-lösning men annars borde du ju kunna sätta ett specifikt timeout värde och sedan fånga undantaget om informationen inte kan laddas.
|
|||
Svara med citat |
2009-03-08, 23:42 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Något i stil med
"On Error Resume Next" Beror iof hur din kod ser ut. |
||
Svara med citat |
2009-03-08, 23:47 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Måste du hämta det externa materialet direkt?
2009-03-11, 21:28 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
hämta det externa material och spara till en databas via ett cron-script som körs på servern.. sen på sidan hämtar du ur databasen.
|
||
Svara med citat |
2009-03-11, 21:53 | #10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Server.ScriptTimeout = 3600
|
||
Svara med citat |