Kom ihåg mig?

När man köper smågrejer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-08, 03:50 #1
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 76
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 76
Jag har enskild firma och en redovisningskonsult som sköter min bokföring.

Förra månaden blev det en del sporadiska inköp av smågrejer vid olika tillfällen. T.ex. överstrykningspennor, post-it lappar... ja kontorsprylar helt enkelt.

Jag misstänker att kostnaden som konsulten tar för att bokföra 8 verifikationer med smågrejer kostar mer än den skatt och moms jag som privatperson betalar för prylarna.

Nu kommer mitt dilemma... ska jag dra av detta på företaget eller ta det privat?

Hur skulle du gjort?
Blabarsappa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 07:28 #2
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Jag brukar oftast ta sånt privat, faktiskt. Men för april bifogade jag ett kvitto för såna saker, för omväxlings skull. Kanske 69:- med moms.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 07:45 #3
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Det är inte svårt. Häfta ihop alla små kvitton med ett papper som tillsammans blir ett verifikat. På det pappret skriver du alla summor och avsluta med summor inkl moms, exkl moms samt enbart moms. Jag gör detta tex med parkeringskvitton etc. Nu kan de bokföra alla små kvitton på en gång. Blir det ofta så så skapa ett Excel-arket som du fyller i och får automatsummering.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 02:40 #4
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 76
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 76
Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@May 8 2009, 07:45
Det är inte svårt. Häfta ihop alla små kvitton med ett papper som tillsammans blir ett verifikat. På det pappret skriver du alla summor och avsluta med summor inkl moms, exkl moms samt enbart moms. Jag gör detta tex med parkeringskvitton etc. Nu kan de bokföra alla små kvitton på en gång. Blir det ofta så så skapa ett Excel-arket som du fyller i och får automatsummering.
Det låter bra, jag har dock noll koll på detta. Min bokföring sker enligt kontantmetoden, så mycket vet jag. Slipper min konsult då kolla igenom alla verfikationer för sig och behöver endast se det som en enda, trots att grejerna betalates vid olika datum?
Blabarsappa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 09:35 #5
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Blabarsappa
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Det är inte svårt. Häfta ihop alla små kvitton med ett papper som tillsammans blir ett verifikat. På det pappret skriver du alla summor och avsluta med summor inkl moms, exkl moms samt enbart moms. Jag gör detta tex med parkeringskvitton etc. Nu kan de bokföra alla små kvitton på en gång. Blir det ofta så så skapa ett Excel-arket som du fyller i och får automatsummering.
Det låter bra, jag har dock noll koll på detta. Min bokföring sker enligt kontantmetoden, så mycket vet jag. Slipper min konsult då kolla igenom alla verfikationer för sig och behöver endast se det som en enda, trots att grejerna betalates vid olika datum?
Skriv även vilket konto som de ska bokföras på så borde det ordnas sig. Kolla med din konsult. Själv samlar jag små summor under en månad som jag sen häftar ihop.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017