FAQ |
Kalender |
2009-06-30, 23:48 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag känner till allt om Google Analytics, Statcounter osv. och använder dem ockå ibland. Men vad jag vill ha är en enkel "hiträknare" som jag kan sätta in på enskilda sidor på mina siter. Den behöver bara visa hur många som varit inne på just den sidan, inget mer. Helst bör den vara gömd, men det är inget krav. Reklamfri är dock ett måste. Den behöver inte heller vara gratis.
Tacksam för tips. |
||
Svara med citat |
2009-07-01, 00:46 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det tillhör dock "serversidans teknologier" men ingen fara
Om du inte vill ha alltför avancerat så går det att göra ganska enkelt med hjälp av PHP och MySQL. Kod:
$ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR']; $date = date('Ymd'); $sql = 'SELECT * FROM `stats` WHERE `ip`="'.$ip.'" AND `date`="'.$date.'"'; $result = mysql_query($sql); if(mysql_affected_rows($result) !== 0) { $sql = 'UPDATE `stats` SET `hits`+1 WHERE `ip`="'.$ip.'" AND `date`="'.$date.'"'; mysql_query($sql); } else { $sql = 'INSERT INTO `stats` ('ip','date','hits') VALUES("'.$_SERVER['REMOTE_ADDR'].'","'.date('Ymd').'",1)'; } Det den gör är att hämta en rad i databas tabellen med besökarens ip och nuvarande datum, om den finns så läggs det till 1 på hits (ej unika besök) och om den inte finns så skapas raden med en hit. För att sedan visa den så kan du göra såhär.. Kod:
$sql = 'SELECT COUNT(`ip`) FROM `stats` WHERE `date`="'.$date.'"'; echo mysql_result(mysql_query($sql)); |
||
Svara med citat |
2009-07-01, 01:03 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack! Typiskt att mitt första inlägg skulle hamna fel...
Jag skall testa ditt förslag med det snaraste. |
||
Svara med citat |
2009-07-01, 09:40 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du ville ha den dold ska du lägga in:
Kod:
$sql = 'SELECT COUNT(`ip`) FROM `stats` WHERE `date`="'.$date.'"'; echo mysql_result(mysql_query($sql)); |
||
Svara med citat |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|