Kom ihåg mig?

Vem har ansvaret för att en domän ska kunna förnyas?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-27, 13:48 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det här är väl ett ganska tydligt exempel på hur dåligt e-post fungerar när man har ett tämligen akut och viktigt ärende. E-post är så långt man kan komma från "personlig service" i min värld Bägge parter har varit lite för oengagerade för att ha rätten att lägga skulden på den andre känns det som. Det är tufft att vara ensam i företaget, ingen går på 100% 24/7 året runt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-27, 14:13 #12
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 242
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 242
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det här är väl ett ganska tydligt exempel på hur dåligt e-post fungerar när man har ett tämligen akut och viktigt ärende. E-post är så långt man kan komma från "personlig service" i min värld Bägge parter har varit lite för oengagerade för att ha rätten att lägga skulden på den andre känns det som. Det är tufft att vara ensam i företaget, ingen går på 100% 24/7 året runt.
Jag får nog hålla med där.
Med domänen kvar i min ägo så är ju ingen skada skedd.
Mitt tips med facit i handen är väl att utnyttja dom mindre företagen till det dom är bäst på (snappa) och sen flytta till dom stora som har full support dygnet runt på själva ägandet av domänerna.
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-27, 14:35 #13
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Som Registrar och mån om att inte mina kunder ska mista sina domäner så har jag naturligtvis byggt upp rutiner för det.

Men det finns ett budskap jag skulle vilja ge till alla innehavare - se till att uppdatera era fysiska adresser, era telefonnummer och era mailadresser.

Det är inte kul när man försöker nå en innehavare så att man är säker på att de vet om att deras domän håller på att förfalla och det visar sig att e-posten studsar, fysiska brev kommer i retur och telefon har en annan abonnent eller inte är i drift längre.

Vad gör man då?

Som Registrar kan man ibland skrika sig hes om att innehavaruppgifterna ska uppdateras, men om innehavaren inte gör det?
Är det en .se-domän kan jag eskalera till .SE och de kan (efter ytterligare utredningar) besluta om att avregistrera domänen därför att det strider mot toppdomänslagen. Då är ansvaret inte mitt längre. Men för andra toppdomäner?

Så tänk på det, och säg till era bekanta/kunder/släktingar/etc att inte glömma att uppdatera sina uppgifter hos den/de Registrarer där de har sina domäner. Det minimerar risken för att de inte ska nås av de sätt man som Registrar försöker kontakta sina kunder när något studsar.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-27, 14:52 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det går ju att kontrollera uppgifter mot folkbokföringen också, det gör åtminstone Binero (vet dock inte om det används till detta syfte). Man får nästan räkna med att kontaktuppgifter inte är korrekta då och då, de företag som kan stoltsera med 100% korrekta kundregister är lätträknade
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-27, 15:21 #15
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det går ju att kontrollera uppgifter mot folkbokföringen också,
En som jag ser det mycket bra gratistjänst för detta är http://www.upplysning.se
Oftast lättare än att ringa skatteverket.

Sen håller jag inte med på att detta hjälper. Jag har erfarenhet av att man inte når kunder
trots att man har deras folkbokföringsadress eller motsvarande

Jag har för närvarande två fall som ligger. Det ena är en privatperson som inte kan nås på folkbokföringsadressen.

Det andra är en ideell förening (jag har orgnr) där de enda uppgifterna som finns är en c/o adress till en person som är avliden.

Så det kan nog inte tillräckligt noga understrykas vad EvaF skriver om att hålla kontaktuppgifter uppdaterade.

Det sista är inte giltigt i fallet med love.nu, där fanns kontaktuppgifter. Jag skulle naturligtvis varit mer aktiv, det är inget snack om det.

Senast redigerad av aelander den 2012-11-27 klockan 15:30
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-27, 15:50 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag vet inte direkt hur pass stor det här problemet är rent generellt. Just i föreningar händer det väl då och då att ansvar faller mellan stolarna när man byter förtroendevalda. Kan man inte nås på folkbokföringsadressen så har man nog gjort så mycket man någonsin kan kräva som registrar. Har man inte så pass stort kundunderlag att denna hantering kan skötas mer eller mindre per automatik så är det frågan om det är värt lägga tid och energi på detta. Allt sådant strul blir ju i slutändan en kostnad som de mer skötsamma kunderna också får betala.

Ett alternativ som kund är ju att lägga viktiga domäner hos en registrar som erbjuder automatisk förnyelse men även då kan det gå fel om man har otur. Övervakning, övervakning, övervakning
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-28, 01:05 #17
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det här är väl ett ganska tydligt exempel på hur dåligt e-post fungerar när man har ett tämligen akut och viktigt ärende. E-post är så långt man kan komma från "personlig service" i min värld Bägge parter har varit lite för oengagerade för att ha rätten att lägga skulden på den andre känns det som. Det är tufft att vara ensam i företaget, ingen går på 100% 24/7 året runt.
Eftersom att jag är en sån som anser att e-post är guds gåva till mänskligheten blir jag lite nyfiken. Accepterar du verkligen att en leverantör (oavsett typ av tjänst) diskuterar dina tjänster och tillhörigheter med vem som helst som sitter på andra sidan luren?

Självklart kan man läsa upp lösenord och liknande i telefon men jag personligen skulle nog aldrig lita på en leverantör som diskuterade saker om mig över telefon, då skulle ja byta leverantör. Men så kanske jag är lite paranoid också
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-28, 01:46 #18
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Jag har själv varit väldigt nära på att förlora en (tidigare) kär domän för att jag inte hade uppdaterat min mail (samt postadress) hos registraren. Ett snabbt mail fick dock rätsida på saken.
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-28, 16:48 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Eftersom att jag är en sån som anser att e-post är guds gåva till mänskligheten blir jag lite nyfiken. Accepterar du verkligen att en leverantör (oavsett typ av tjänst) diskuterar dina tjänster och tillhörigheter med vem som helst som sitter på andra sidan luren?

Självklart kan man läsa upp lösenord och liknande i telefon men jag personligen skulle nog aldrig lita på en leverantör som diskuterade saker om mig över telefon, då skulle ja byta leverantör. Men så kanske jag är lite paranoid också
Jag tycker också e-post är oerhört smidigt men vill knappast påstå att det är Guds gåva till mänskligheten Är säkerheten väldigt viktig så är knappast vare sig e-post eller telefon aktuellt så det känns inte som en relevant frågeställning. Det enda jag menade var att telefon i princip alltid fungerar bättre än SMS, e-post, Facebook eller vad som oavsett om man ska ha tag i en polare, en kund eller en leverantör i ett brådskande ärende.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-28, 21:34 #20
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Är det bara jag som blir lite gråhårig när registraren argumenterar med att det inte var "i sista sekund", men att det bara var liiiite in i karantän? Vad är det för argument att göra, för kunden är det naturligtvis katastrof att domänen förfaller över huvud taget. Allt förtroende är ju borta redan där, för mig hade det varit enormt provocerande att registraren börjar försvara sig med sånt nonsens...
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017