Kom ihåg mig?

Ingående värde av webbsajt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-04, 13:04 #11
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@Jun 4 2005, 12:18
Nja, det är inte så det fungerar. Skulle du sälja den för 50´KKr som privatperson så skulle du skatta för inkomsten, samma sak är om du säljer den i företaget. Enda skillnaden är att nu säljer du den till ditt företag och sen eventuellt vidare. Även om du har lagt ner 500 timmar på sajten som privatperson så kan du inte tro att du kan få dessa pengar skattefritt.

/Janne
Men du har ju haft omkostnader som rimligvis ska dras av från försäljningssumman. Vart tar de vägen då? Sen kan det ju även vara så att du tidigare har köpt webbsajten som privatperson. Om man då tar samma"pris" av firman som man tidgare gav för den, då är ju inte det någonting man som privatperson skattar för eller ens på något sätt deklarerar. Jag brukar åtminstone aldrig skriva alla min privata inköp och försäljningar i den privata inkomstdeklarationen, brukar du?
Men är det alltså så man brukar göra, bara börja räkna webbsajten som firmans egendom utan att bokföra något ingående värde?
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-04, 13:08 #12
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by grazzy@Jun 4 2005, 12:58
Jo det är sant Bengt, men nån jävla måtta får det ju vara på deras fasoner. Det borde väl gå att ta reda på vad personen man pratar med heter och eventuellt spela in samtalet för att det skall gälla?
Nej, efter vad jag har kunna läsa mig till så hjälper ingenting sånt. Min bokföring ska svara upp mot lagen, gör den inte det spelar det ingen som helst roll vad någon på Skatteverket har sagt. Det är alltså alltid lagen som gäller, och inte något uttalande från Skatteverket. Det gäller åt båda hållen iofs, det är ju många som får rätt mot Skatteverket vid överklaganden också.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-04, 23:13 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Lugn nu. Jan Eriksson skriver "Skulle du sälja den för 50´KKr som privatperson så skulle du skatta för inkomsten". På vilka grunder ska det beskattas, inkomst av tjänst? Ja, om det inte ingår något som helst material så är det en tjänst som köps av företaget men om man köper bilder, programkod, rättigheter etc. mao en hel sajt inkl. alla rättigheter så är det en vara man köper av en privatperson. Företaget blir då inte skyldigt att betala sociala avgifter etc. Sen är jag lite för dåligt påläst vad som gäller när man som privatperson säljer något man tillverkat. Är det engångsföreteelse så får SKV svårt att bevisa att det är en affärsverksamhet eller att produkten/sajtes gjordes i vinstsyfte. Sen kanske de vill ha det till inkomst av hobbyverksamhet men då kommer nästa steg som innebär att man får göra avdrag för kostnader man har haft för hobbyverksamheten dvs. i det här fallet dator, mjukvara ev. hostingkostnader.

Bygger jag privat en kitcar och säljer den så är det pengar i fickan. Inget som skall tas upp i någon deklaration. Bygger jag fyrtio kitcars och säljer så kan jag vara helt säker på att det klassas som en verksamhet och skall beskattas som sådan.

Allt som har med SKV och dess regelverk att göra är en ren djungel och det värsta är att i stort sett inget de säger eller ens skriver behöver de i slutändan stå för. (Jag kan bevisa detta men då blir det OT.) Nya tolkningar gäller utan omsvep och ibland även retroaktivt. Jättekul... :angry:

EDIT: Ang. kitcaren så VET jag att det inte skall skattas för om man bygger en och säljer den.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-05, 00:01 #14
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by Westman@Jun 4 2005, 23:13
EDIT: Ang. kitcaren så VET jag att det inte skall skattas för om man bygger en och säljer den.
Ja, och jag har svårt att se att det kan vara någon större skillnad för att det är en webbsajt istället för en kitcar. Möjligen just värderingsfrågan - jag vet i och för sig för lite om värdet på en kitcar, men - troligen är det betydligt lättare att sätta ett värde på en kitcar som även myndigheterna kan förstå att det är rimligt.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-05, 01:09 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Har du köpt en webbplats bör du ha ett kvitto på inköpet som du kan använda som grund för värderingen.

Men har du skapat webbplatsen själv hänger jag inte riktigt med. Om du istället väntat med att skapa den tills du registrerat firman - vad skulle det röra sig om för ersättning då? Förmodligen skulle du ta ut lön eller liknande och få skatta för det. Jag ser faktiskt ingen fördel med att över huvud taget värdera den och "köpa" in den i firman.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-06, 11:45 #16
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Om man köper en domän till ett x antal kronor och sedan säljer den med vinst, tar man upp det som inkomst av kapital och skattar 30 %. Säljer man domänen med förlust ta man upp det som förslust vid inkomst av kapital.

Jag skulle således behålla domänen i privat ägo. Vid försäljning säljer man sin domän och inte hemsidan. Att hemsidan följer med vid försäljningen är en annan sak.

Väljer man att lägga domän och hemsida på sin enskilda firma så ökar beskattningen från 30% till minst 50% och förmodligen mer.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-07, 10:38 #17
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Vitsen är att om firman köper sajten och man gör en egen insättning på köpeskillingen så får man ju kvitta den summan mot kommande vinster.

Visst, är syftet att sälja sajten vidare så är det ingen bra idé men ska den bedrivas som verksamhet i företaget så är det en klar fördel att köpa in den. Ökar den sen i värde så kan man ju använda det vid ombildning till AB.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-07, 18:23 #18
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Säljaren måste fortfarande skatta för intäkten av försäljningen, så det är väl ingen mening med det?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-07, 18:25 #19
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Det är ingen egentlig försäljning väl? Utan en insättning... ?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-07, 19:23 #20
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by jonny@Jun 7 2005, 18:23
Säljaren måste fortfarande skatta för intäkten av försäljningen, så det är väl ingen mening med det?
Skattar man också för hantverk man säljer på loppis efter garagestädning? Nix. Som jag skrev tidigare så beror det ju på om det går att klassa som verksamhet eller ej. Se tidigare inlägg om kitcar.

EDIT: grazzy har rätt. det är det som är grundtanken om jag fattat hela tråden.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017