Kom ihåg mig?

Är Vista värt besväret?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-01, 20:22 #31
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by robertsson@Jun 1 2008, 19:51
Förutom att nån klagade på nya drivrutiner så har det fortfarande inte kommit en enda konkret grej som är dålig med Vista, förutom "vista suger", men det känns inte så konkret.
Okej. Ett exempel till med Vista:

Det är stundtals omöjligt, från vissa PC, att ansluta trådlöst mot enkla trådlösa nät, typ 40/64 bitars WEP.

Förvisso vet jag inte vems fel det är eftersom det ofta är tre program från tre olika företag som vill sätta inställningarna; a) de inbyggda rutinerna i Windows, b) de som levererats av leverantören till det trådlösa (inbyggda) kortet eller c) de nya &#%#& hittepåprogrammen som HP, Dell, Asus, Lenovo m fl lägger på som försöker ta över kontrollen från a) men som bara resulterar i att användaren börjar gråta över röran när inget fungerar... På hur många olika sätt behöver man ställa in anslutning till ett trådlöst nät?
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 23:44 #32
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Jag har kört vista på min laptop i två månader eller något, har nog aldrig haft det så strulfritt.. För övrigt: 2D-prestandan är bättre på Vista (all 2d-grafik är som standard hårdvaruaccelererad och nyttjar grafikminnet bättre.) Samt en del andra trevliga förbättringar, såsom t.ex. UAC (gillar skarpt), eller klart bättre vänte/viloläge. Några få saker jag kom på.

Får jag fråga varför Vista skulle strula så mycket?
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 23:55 #33
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Förutom att nån klagade på nya drivrutiner så har det fortfarande inte kommit en enda konkret grej som är dålig med Vista, förutom vista suger, men det känns inte så konkret.
Okej. Ett exempel till med Vista:
Det är stundtals omöjligt, från vissa PC, att ansluta trådlöst mot enkla trådlösa nät, typ 40/64 bitars WEP.
Förvisso vet jag inte vems fel det är eftersom det ofta är tre program från tre olika företag som vill sätta inställningarna; a) de inbyggda rutinerna i Windows, B) de som levererats av leverantören till det trådlösa (inbyggda) kortet eller c) de nya #%# hittepåprogrammen som HP, Dell, Asus, Lenovo m fl lägger på som försöker ta över kontrollen från a) men som bara resulterar i att användaren börjar gråta över röran när inget fungerar... På hur många olika sätt behöver man ställa in anslutning till ett trådlöst nät?
Men det är väl knappast Vistas fel?
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 00:15 #34
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by robertsson@Jun 1 2008, 23:55
Men det är väl knappast Vistas fel?
Som jag skrev "Förvisso vet jag inte vems fel det är..." men det är utan tvekan Microsofts fel att mina kunder upplever det fruktansvärt rörigt att komma igång med datorn när de dels har den fylld med allehanda demo- och trialversioner av tredjepartsprogram som alla pockar på uppmärksamhet, dels nu får flera olika sätt från olika leverantörer att ställa in t ex trådlöst nät som verkar kollidera med varandra.

För att inte tala om brandvägg, antivirus, antispam... Känns som att leva i en syditaliensk by där tre-fyra stora maffiafamiljer alla erbjuder skydd bara man betalar lite prenumerationsavgifter, annars...

Som sagt, skiten är framavlad av kommitéer, nej horder av civilekonomer som alla suttit och sugit på hur man kan tjäna mest pengar genom att fucka upp sina kunder och ge avkall på alla former av upplevd kvalitet. Jag tycker det är förakt mot sina kunder och visar brist på respekt för oss kunder som betalar deras lön och miljardvinster.

http://ptech.allthingsd.com/20070405/pcs-m...ired-in-chores/
http://ptech.allthingsd.com/20070412/new-p...-junk-programs/
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 00:45 #35
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Men det är väl knappast Vistas fel?
Som jag skrev Förvisso vet jag inte vems fel det är... men det är utan tvekan Microsofts fel att mina kunder upplever det fruktansvärt rörigt att komma igång med datorn när de dels har den fylld med allehanda demo- och trialversioner av tredjepartsprogram som alla pockar på uppmärksamhet, dels nu får flera olika sätt från olika leverantörer att ställa in t ex trådlöst nät som verkar kollidera med varandra.
Det där begriper inte jag hur du kan få det till microsofts fel faktiskt.. Hade det varit bättre om de inte hade haft ett api? Då hade du bara gnällt över att den inbyggda klienten var för enkel och att en tredjeparts klient hade varit bättre.. Felet är väl snarare leverantörerna av tredjepartsverktygen, samt den som utför grundinstallation och konfiguration, något som microsoft inte är inblandade i alls.

Sen, länkarna är över ett år gamla och har knappast någonting skrivet om sp1, så troligtvis så står det inte särskilt mycket läsvärt där heller
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 06:53 #36
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Men det är väl knappast Vistas fel?
Som jag skrev Förvisso vet jag inte vems fel det är... men det är utan tvekan Microsofts fel att mina kunder upplever det fruktansvärt rörigt att komma igång med datorn när de dels har den fylld med allehanda demo- och trialversioner av tredjepartsprogram som alla pockar på uppmärksamhet, dels nu får flera olika sätt från olika leverantörer att ställa in t ex trådlöst nät som verkar kollidera med varandra.
För att inte tala om brandvägg, antivirus, antispam... Känns som att leva i en syditaliensk by där tre-fyra stora maffiafamiljer alla erbjuder skydd bara man betalar lite prenumerationsavgifter, annars...
Som sagt, skiten är framavlad av kommitéer, nej horder av civilekonomer som alla suttit och sugit på hur man kan tjäna mest pengar genom att fucka upp sina kunder och ge avkall på alla former av upplevd kvalitet. Jag tycker det är förakt mot sina kunder och visar brist på respekt för oss kunder som betalar deras lön och miljardvinster.
http://ptech.allthingsd.com/20070405/pcs-m...ired-in-chores/
http://ptech.allthingsd.com/20070412/new-p...-junk-programs/
Men snälla nån... ALLA OS tillåter att man installerar program, så även MacOS eller Unix. Du kan väl inte skylla sånt på Microsoft eller Vista. Jag vet inte vem som fuckat med din dator men hos mig ingick alla nödvändiga säkerhetsprogram utom antivirus och där fick jag ett antal gratisalternativ att välja på.

Dem du ska skylla på är Dell, Acer, HP o.s.v. som med sin grinighet säljer sig totalt mot att kunden får med massa skit genom att låta leverantörer av skitprogram lägga in sitt skit på nysålda datorer.

Väntar fortfarande på konkreta grejjer på vad som suger förutom att det tydligen går installera program på Vista.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 08:50 #37
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by robertsson@Jun 2 2008, 06:53
Men snälla nån... ALLA OS tillåter att man installerar program, så även MacOS eller Unix. Du kan väl inte skylla sånt på Microsoft eller Vista. Jag vet inte vem som fuckat med din dator men hos mig ingick alla nödvändiga säkerhetsprogram utom antivirus och där fick jag ett antal gratisalternativ att välja på.

Dem du ska skylla på är Dell, Acer, HP o.s.v. som med sin grinighet säljer sig totalt mot att kunden får med massa skit genom att låta leverantörer av skitprogram lägga in sitt skit på nysålda datorer.

Väntar fortfarande på konkreta grejjer på vad som suger förutom att det tydligen går installera program på Vista.
Ursprungsfrågan var: "Men jag är tveksam, är det värt besväret med omformatering, nyinstallationer av program m.m ?"

Mitt (och mina kunders) svar är - nej.

Och för den som misstänker att jag är en apple fanboi så ska jag säga att jag tycker XP numera faktiskt fungerar alldeles utmärkt. Skalar man dessutom ner och gör en tinyxp eller liknande blir det dessutom fantastiskt snabbt. Så, har ni en fungerande XP-installation och det är viktigare att det fungerar än att ni får transparenta fönster så är mitt tveklösa råd - byt INTE till Vista.

De flesta större företag jag talat med har inga som helst planer att byta till Vista. Min kontakt på Dell säger att en mycket, mycket stor andel av deras kunder kräver att få XP och inte Vista på nya bärbara de köper. Detta gör att jag inte tror Vista kommer få upp fart, i alla fall inte nu, vilket också gör att kanske många företag väljer vänta till Windows 7 eller vad den kommer att heta.

Men för den som vill ha kul med transparenta fönster och lite sånt, är det väl helt OK att installera Vista. Enstaka datorer som har en duktig husse som vet och begriper allt om nya drivrutiner till den enda skrivaren och till trådlösa nätet och vill lägga några timmar kommer säkert ha kul. Och om man köper Vista i butik får man väl en installation som är hyfsat fri från all crapware som annars följer med?

Omvänt - Robertsson - varför _ska_ folk byta till Vista?
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 08:59 #38
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:
Ursprungligen postat av Lundmark
NEJ. jag körde vista i 4 månader och har ominstalerat många gånger nu har jag instalerat kubuntu som ser ut att vara stabilt.
Haha, man ska inte skriva inlägg full som perkele B)
Jag var inte full, men stavade kanske lite...... men Kubuntu kan jag rekomendera.
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 09:29 #39
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
De flesta större företag jag talat med har inga som helst planer att byta till Vista. Min kontakt på Dell säger att en mycket, mycket stor andel av deras kunder kräver att få XP och inte Vista på nya bärbara de köper. Detta gör att jag inte tror Vista kommer få upp fart, i alla fall inte nu, vilket också gör att kanske många företag väljer vänta till Windows 7 eller vad den kommer att heta.
Att folk inte vill byta till Vista kan bero på andra saker. Jag har själv rekommenderat flera personer att köpa dator med XP med senaste månaden, inte för att jag tycker XP är bättre än Vista, tvärtom, utan för att jag vet hur jobbigt det kan vara för vissa när saker fungerar annorlunda än dom är vana vid (vilket i slutändan innebär att jag får bjuda på gratislektioner i datorkunskap).

Själv har jag köpt mina 2 senaste datorer med Vista och dessa har fungerat alldelles utmärkt.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 10:24 #40
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Vista tillför inget.

Verkligen.

Inget.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017