FAQ |
Kalender |
2009-07-08, 10:36 | #1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej.
Funderar starkt på att installera en system- / nätverksövervakningsmjukvara på vår serverpark. Tänker mig något i stil med Munin. Frågan är dock om det finns något bättre / modernare? Det vi är ute efter att övervaka är nog främst CPU och mängd nätverkstrafik per tidsenhet. Raporteringen behövs ej, viktigt är dock att det är lite gulliga grafer, så att man får en snabb överblick över läget. Om det finns som standardpaket under debian Etch, så är det en otroligt stor fördel. Finns det specifikt stöd för NginX, Apache2 samt PostgreSQL så är det också en stor fördel. Vad kör ni idag? Vad funkar bäst? Vilka saker bör man övervaka? Tacksam för all input! |
|||
Svara med citat |
2009-07-08, 12:29 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett väldigt smidigt program är Application Manager. Den övervarar OS, databaser, mailsystem, services och mycket mer.
OpManager övervakar hela IT-infrastrukturen. Ett mycket kraftfullt och prisvärt övervaknings-system. OpManager larmar om det uppstår fel i nätverkets komponenter. OpManager Premium innehåller alla Professional Edition features och OpManager server add-ons: -Windows Management Pack (Includes monitoring SQL, Exchange & AD) -VMware Monitoring -SMS Toolkit Applications Manager erbjuder övervakning av webbapplikationer, webbservrar, applikationsservrar, databaser, tjänster samt andra system som är viktiga för verksamheten. Med applications Manager kan IT-avdelningar på både små och mycket stora företag och datacenter övervaka prestandaläget för deras heterogena applikationer från en enda webbkonsoll, få larm om problem, felsöka och diagnostisera problem, spåra trender och kapacitetsplanera genom att använda systemets integrerade rapporter. |
||
Svara med citat |
2009-07-08, 13:17 | #3 | ||
|
|||
Administratör
|
Tycker just Munin funkar bra. Finns färdiga plugins för det mesta (en snabb Googling visade att nginx och pgsql fanns) och är lätt att skriva egna.
Gällande vad du vill övervaka så tycker jag inte det finns något allmänt svar. På en mysql-server vill jag t ex mest se över qcache-effektivitet och threads medans jag på en annan mest vill titta på cpu-stat, minnesanvändning och sql-frågornas fördelning. Drar du ner de plugins som finns för t ex pgsql lär du få mer än vad du egentligen vill ha just nu. Men när du vill använda dom så har du en historisk utveckling att se till. Bättre att anpassa visningen till det du själv har nytta av just nu - och ändå låta det andra loggas så att det finns du väl blir intresserad av det då det kan ge bra ledtrådar om anledningar till prestandaproblem, bottlenecks osv.
2009-07-08, 15:32 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bandwidth Monitor,
vet inte hur de är till och för större serverhallar men rullar på bra på mina hemmanätverk. Ger små "gulliga" grafer för en snabbkoll |
||
Svara med citat |
2009-07-09, 09:24 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nu är Munin installerad på nästan alla servrar. Föredömligt enkel installation och configuration. Att installera nya moduler visade sig dock vara ett litet helvete. Munin är tydligen skriven i perl och cpan är döden. cpan kan få vuxna karlar att börja gråta.
|
|||
Svara med citat |
2009-07-09, 11:20 | #6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
mom, operations manager.
|
|||
Svara med citat |