Kom ihåg mig?

Svensk eller internationell marknad?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-05, 17:21 #1
Dejvs avatar
Dejv Dejv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 77
Dejv Dejv är inte uppkopplad
Medlem
Dejvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 77
Hej alla!
Jag står i startgroparna för ett nytt projekt. Jag har länge övervägt om jag ska lansera projektet internationellt (dvs. på engelska), eller om jag ska göra hela sidan på svenska.
Saken är den att jag inte kan översätta sidan till flera olika språk, eftersom sidan kommer bestå av artiklar och texter.

Om jag väljer att göra sidan på engelska finns det redan tre sidor (konkurrenter), men väljer jag den svenska marknaden så finns det egentligen ingen riktigt konkurrent.

Att välja engelska som språk kommer å andra sidan antagligen att ge lika mycket besökare och kanske rent av mer intäkter (AdSense + affiliate networks på engelska ger förhoppningsvis mer). Engelska ord på AdSense torde ge mer än svenska ord på AdSense.

Även om jag inte går in som den främsta på marknaden, så kan sidan ge lika höga (kanske rent av högre intäkter) på den internationella marknaden med tanke på alla engelskspråkiga personer som kan besöka sidan.

Vilken marknad tycker ni att jag ska välja - tips och erfarenheter?
Kan tillägga att jag endast har erfarenhet från den svenska marknaden.
Dejv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 07:34 #2
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Citat:
Om jag väljer att göra sidan på engelska finns det redan tre sidor (konkurrenter), men väljer jag den svenska marknaden så finns det egentligen ingen riktigt konkurrent.
Personligen så skulle jag aldrig gå in i en marknad som inte har någon konkurrens.

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 08:22 #3
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
Originally posted by Tomas B@Jul 6 2005, 07:34
Personligen så skulle jag aldrig gå in i en marknad som inte har någon konkurrens.
Varför inte? Vill du inte tjäna pengar eller? :P

Jag tycker det är omöjligt att svara på frågan eftersom vi inte vet vad det handlar om för typ av sida. Om det inte finns konkurrenter i sverige och tjänsten har en "tillräckligt" stor målgrupp är ju det det ett utmärkt val.
Dock ger ju en internationell sida sannolikt bättre eftersom både kunder och skribenter utökas med en hel del...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 08:26 #4
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Citat:
Varför inte? Vill du inte tjäna pengar eller?
Hur långt är ett snöre?

Det brukar allra oftast finnas flera anledningar till att det inte finns någon konkurrens.
.... Vilka, kan du fundera över själv..

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 11:23 #5
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Personligen så skulle jag aldrig gå in i en marknad som inte har någon konkurrens.
Det var väl en inte fullt så genomtänkt kommentar?
Utan att känna till vilken produkt/tjänst det gäller går det knappast att uttala sig så tvärsäkert.
Dessutom finns det konkurrens utomlands. Frågan är då - Är det en ny produkt/tjänst som ännu inte hittat till Sverige?
Dejv har erfarenhet av den svenska marknaden (ok det framgår inte om det gäller just den produkten/tjänsten eller svenska marknaden i största allmänhet).

Citat:
Det brukar allra oftast finnas flera anledningar till att det inte finns någon konkurrens.
.... Vilka, kan du fundera över själv.. *
Helt rätt. Och bara det kan vara skäl att satsa på den svenska marknaden. Se på den här sifferkorsordet
Soduko, någon var först med det i Sverige. Andra är ju Mystar och de som var i början när pokerboomen kom är nog nöjda att de var så tidigt ute.
Trots ett lite oklart rättsläge kan alkoholförsäljning via nätet bli en lyckträff för de som var först ute och etablerade sig med ett namn.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 12:26 #6
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Jag förstår inte hur du kan påstå något sådant Tomas. En oexploaterad marknad är ju given att man utforskar om man har möjligheter och intresse.

Att du kör på i de gamla hederliga hjulspåren personligen märks ju rätt tydligt om man kollar vad folk har skrivit om dig på WN.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 13:39 #7
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Citat:
Jag förstår inte hur du kan påstå något sådant Tomas. En oexploaterad marknad är ju given att man utforskar om man har möjligheter och intresse..
Jag förstår att de flesta hajjar till och att det jag sa ova låter inte klokt men gå då ut och försök själv så får ni se. Det är inte så självklart ibland.

Om du ska ge dig ut på en marknad internationellt med mål att erbjuda produkter genom annonsering med mål att sälja så ska du vara mycket försiktig om du inte redan ser några tex adwords annonser på den nischen. Oftast, notera att jag säger oftast så finns det en anledning till att det inte finns några konkurrenter som annonserar och det är att den marknaden inte är mottaglig för det du ska sälja. Likväl som att det finns hård konkurrens på en del nischer däe markanaden är väldigt mottaglig som tex hosting där de betalar över $10 per click på Overture.

Ett bra sätt av många är att kolla om det finns en tidning för den marknaden/nischen som har varit ute ett tag och där företag annonserar löpande då kan man vara ganska säker på att det även finns köpare till dina produkter. Att gå in i en nische där det inte finns några konkurrenter eller annan media som talar för den nischen är mycket svårare än vad man kan tro och det enda sättet att riktigt veta exakt är att gå ut och fråga dina tilltänkta kunder vad de är intresserade av.

Lägg upp en "flycatcher page" med adwords innan du marknadsför din produkt och fråga vad de tycker är de största problemen med den nischen (din specifika nische) och rikta in din mrf efter det. Får du inga eller väldigt lite svar så kan du vara ganska säker på att din marknad inte är köpbenägen. Tänk efter själv, det sitter 100.000tals med personer online som varje dag letar efter nicher att sälja till och det är ytterst svårt att hitta en nisch som ingen har testat att sälja till och som dessutom har kunder som är så otroligt intresserade att de också är beredda att ge dig sina pengar.. Då ska man eventuellt kanske gå till den landsspecifika marknaden men då blir nästa problem att hitta vägar att få en någotsånär trafik till sidan vilket ofta leder till offline annonsering.

Om du har en massa konkurrenter på din nische som annonserat länge så kan du vara kanska säker på att även marknaden har efterfrågan på produkten och finns det dessutom en tidning så är det ännu troligare då tidningen oftast lever på annonsintäkter och att det finns ett behov hos annonsörerna.

Citat:
Att du kör på i de gamla hederliga hjulspåren personligen märks ju rätt tydligt om man kollar vad folk har skrivit om dig på WN
- Vad menar du med det?

Citat:
Det var väl en inte fullt så genomtänkt kommentar?
Utan att känna till vilken produkt/tjänst det gäller går det knappast att uttala sig så tvärsäkert.
Dessutom finns det konkurrens utomlands.
3 konkurrenter på en marknad är ingenting internationellt, det kan finnas hundratals med "konkurrenter" men säljer dem? Likväl som att det finns siter med 10.000tals HITS ("How Idiots Track Success") per dag men som ska vara glad om de får 1 order i veckan.. Det säger inget om att marknaden är köpbenägen.

edit: Kom ihåg att konkurrens är en mycket bra tecken på att det finn pengar att göra jämfört med en marknad med liten eller ingen konkurrens.

Det du ska kolla efter vid många konkurrenter är bla:

- Om dina konkurrenter erbjuder det du erbjuder, dvs har de täckt in alla behoven som marknaden efterfrågar.
- Hur de marknadsför sig idag samt hur deras site ser ut.
- Har dem verkligen någon märkbar försäljning eller ligger de bara uppe.
- Hur många besökare kan de få till sin site idag dvs efterfrågan på ditt keyword.
mm mm..

Det är inget fel med mycket konkurrens, det du behöver bara göra en ordentlig marknadsundersökning och om du gör det ordentligt så kommer du att märka att den marknaden är mycket lättare att sälj till än en marknad utan konkurrens.

Jag manar alla här att prova själv. Hitta en nische som inte har någon som helst konkurrens online och som ingen annonserar till. Lägg därefter upp en sida och sälj till den marknaden, posta ditt svar här. Det är inte så lätt som det låter ibland.. Ta det från en som har testat över 300 olika nischer bara det senaste året.

Just my 2c

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 13:49 #8
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Tomas B. Andemening med ditt svar är som jag tolkar det - följ med strömmen försök inte vara först eller innovativ - .
Lite Jantelag över det hela.

Citat:
Ta det från en som har testat över 300 olika nischer bara det senaste året.
Blir ungefär en per dag. Tja vill nog påstå att det inte verkar som att du har lagt ned speciellt mycket tid på varje nisch. Men eftersom du inte skriver om du har lyckats med någon så kan jag inte kommentera vidare på just det.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 13:49 #9
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
.. Ta det från en som har testat över 300 olika nischer bara det senaste året.
Just my 2c
/ Tomas


Och med detta arbetsätt så hinner man med marknadsföringen?.. För att inte tala om tiden att skapa "märket"...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 14:01 #10
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Vi testar ca 5-10 olika nischer åt gången genom sk fly catcher sidor där vi går ut ock scannar av marknaden.

Testperioden är ca 5-7dgr vilket är fullt tillräckligt för att läsa av en mindre nische. Målet är att hitta 1av 25 nischer som vi kan bygga en produkt omkring och erbjuda marknaden. Produkten får vi fram av frågorna vi ställer till marknaden och därigenom så har vi en så träffsä'ker produkt som det går att sälja dvs vi löser kundernas behov..

Citat:
För att inte tala om tiden att skapa "märket"...
Vi är inte ute efter att skapa ett märke utan att sälja en produkt till en marknad där det redan finns hungriga köpare. Det tar ingen tid att ta fram produkten utan det lämnar vi ut åt andra bla på elance med flera..

När vi har fått fram en produkt så marknadsförs den automatiskt och vi kan lägga den åt sidan och testa nästa niche. Normalt så blir det ca 2-4sälj per dag vilket ger ca $27-$67 per sälj och allting är automatiserat, från adwords mrf till nerladdning av vår produkt. Det enda som tar tid är att svara på support mail och kolla av adwords då och då.

edit:
Citat:
följ med strömmen försök inte vara först eller innovativ
Kostar för mycket pengar och tid. Går hellre dit pengarna redan finns. men jag säger inte att man inte kan göra annorlunda, vi har funnit genom åren att det är enlare och mer lönsammare för OSS att göra på detta sättet.

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017