FAQ |
Kalender |
2006-05-07, 13:57 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej
Jag är ny här och har precis börjat att göra hemsidor mm. och har kommitfram till att det måste mycket snabbare att föra över alla filer via ett FTP program. Så då undrar jag vad ni kan rekommendera, antagligen letar jag efter något som är gratis om ni inte anser att alla gratis program är skräp. Programmet för helst inte vara allt för svårt men många funktioner är ett plus. Mycket tacksam för svar! /Ballena |
|||
Svara med citat |
2006-05-07, 14:15 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
FTP är som att skicka ett vykort på posten. Alla som hanterar det kan läsa det. De kan dessutom ta dina lösenord.
Glöm FTP och kolla på SFTP / SCP direkt istället. Det är krypterade överföringsalternativ som fungerar minst lika "bra" som ftp. Filezilla är ett utmärkt program du kan ladda ned från http://filezilla.sourceforge.net |
||
Svara med citat |
2006-05-07, 14:30 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2006-05-07, 15:00 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja men det är inte så sannolikt. Risken uppstår framförallt om någon hackar din ISP, dig eller ditt webbhotell. Då får de tillgång till ditt lösenord.
Med SFTP så kan du kommunicera med externa datorer utan att behöva oroa dig (lika mycket) om att någon skulle avlyssna kommunikationen. Använder du däremot WLAN med någon form av sämre kryptering så borde du definitivt oroa dig eftersom då kan vemsomhelst i din närhet avlyssna. Samma sak gäller POP3 utan SSL som FTP. Det är i mitt tycke oansvarigt av webbhotell att överhuvudtaget tillåta FTP. Deras kunder är ju dem som behöver mest hjälp. Men jag antar att "ignorance is bliss". |
||
Svara med citat |
2006-05-07, 16:00 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2006-05-07, 20:38 | #6 | |||