Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

FTP program

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-07, 13:57 #1
Ballenas avatar
Ballena Ballena är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Medlem
Ballenas avatar

Hej

Jag är ny här och har precis börjat att göra hemsidor mm. och har kommitfram till att det måste mycket snabbare att föra över alla filer via ett FTP program. Så då undrar jag vad ni kan rekommendera, antagligen letar jag efter något som är gratis om ni inte anser att alla gratis program är skräp. Programmet för helst inte vara allt för svårt men många funktioner är ett plus.

Mycket tacksam för svar! /Ballena
Ballena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 14:15 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

FTP är som att skicka ett vykort på posten. Alla som hanterar det kan läsa det. De kan dessutom ta dina lösenord.

Glöm FTP och kolla på SFTP / SCP direkt istället. Det är krypterade överföringsalternativ som fungerar minst lika "bra" som ftp. Filezilla är ett utmärkt program du kan ladda ned från http://filezilla.sourceforge.net
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 14:30 #3
Ballenas avatar
Medlem

Medlem
Ballenas avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@May 7 2006, 13:15
FTP är som att skicka ett vykort på posten. Alla som hanterar det kan läsa det. De kan dessutom ta dina lösenord.

Glöm FTP och kolla på SFTP / SCP direkt istället. Det är krypterade överföringsalternativ som fungerar minst lika "bra" som ftp. Filezilla är ett utmärkt program du kan ladda ned från http://filezilla.sourceforge.net
Va? Det visste jag inte, mycket dumt. Hur går det till? Om jag sänder en fil till mitt webhotell med användarnamn och lösenord, kan då någon öppna filen medan de sänds?
Oläst 2006-05-07, 15:00 #4

Ja men det är inte så sannolikt. Risken uppstår framförallt om någon hackar din ISP, dig eller ditt webbhotell. Då får de tillgång till ditt lösenord.

Med SFTP så kan du kommunicera med externa datorer utan att behöva oroa dig (lika mycket) om att någon skulle avlyssna kommunikationen.

Använder du däremot WLAN med någon form av sämre kryptering så borde du definitivt oroa dig eftersom då kan vemsomhelst i din närhet avlyssna. Samma sak gäller POP3 utan SSL som FTP.

Det är i mitt tycke oansvarigt av webbhotell att överhuvudtaget tillåta FTP. Deras kunder är ju dem som behöver mest hjälp. Men jag antar att "ignorance is bliss".
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 16:00 #5
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by grazzy@May 7 2006, 14:00
Ja men det är inte så sannolikt. Risken uppstår framförallt om någon hackar din ISP, dig eller ditt webbhotell. Då får de tillgång till ditt lösenord.

Med SFTP så kan du kommunicera med externa datorer utan att behöva oroa dig (lika mycket) om att någon skulle avlyssna kommunikationen.

Använder du däremot WLAN med någon form av sämre kryptering så borde du definitivt oroa dig eftersom då kan vemsomhelst i din närhet avlyssna. Samma sak gäller POP3 utan SSL som FTP.

Det är i mitt tycke oansvarigt av webbhotell att överhuvudtaget tillåta FTP. Deras kunder är ju dem som behöver mest hjälp. Men jag antar att "ignorance is bliss".
Jisses!!!
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 20:38 #6
Ballenas avatar
Medlem

Medlem
Ballenas avatar

Ok, tack för informationen.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017