Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur mycket skulle DU vilja betala?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-07, 16:43 #1
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
Har precis gått igenom 21 sidor annonsering och fått klart för mig att det är svårt att ange riktpriser för hur mycket en annonsplats är värd. Undrar därför istället hur mycket DU skulle vilja betala för att synas. Självklart så lite som möjligt, men ange gärna summor du anser det vara värt baserade på nedanstående info. Fråga om mer info behövs.

Info:
Driver forum-hosting och har ~1800 mer eller mindre aktiva forum. På dessa finns ~13000 medlemmar, en siffra som ökar med ~150/dag. Statistik från Statcounter visar ett dagligt snitt på ~70000 sidvisningar och ~6500 unika besökare. Har ingen data över kön, ålder eller ort, men bedömer huvudgruppen vara 13-35 år lika många killar/tjejer.
Inriktningen på forumen varierar oerhört. Hundar, startaeget, utbildning, kompisgäng, klaner osv, allt finns representerat.
Annonseringen kan (idag) inte styras. Alla forum visar samma reklam. Idag finns en banner 728x90 som kan brytas ner till 468x60 + 234x60.

Fråga:
Hur mycket skulle DU vilja betala för en 728x90-banner under en vecka? För en 468x60? För en 234x60? För en textlänk? Hur mycket skulle DU vilja betala per klick?
All reklamvisning är exklusiv, dvs ingen annonsrotering på den plats man betalar för.

Exempel på forum:
mariokartds.forum24.se
mollysnack.forum24.se
bengal.forum24.se
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 16:57 #2
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Beror helt på målgruppen. Jag skulle betala mycket per klick om det var precis min målgrupp. Inte annars.
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 17:04 #3
Dejvs avatar
Dejv Dejv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 77
Dejv Dejv är inte uppkopplad
Medlem
Dejvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 77
Ja, jag håller med. Skulle jag veta att jag fick nishad trafik så skulle jag kunna betala ganska bra. Kanske kunde du ordna med något annonssystem som bara skickar besökare inom kategorin Djur t ex. Tror det skulle locka annonsörer avsevärt mycket mer än onishad trafik.
Dejv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 17:13 #4
jensjakob jensjakob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 63
jensjakob jensjakob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 63
Att uppskatta priset för att annonsera på internet är jättesvårt, önskar att det fanns ett företag som sysslade kring samordning av annonsering inom olika branscher... I regel är det iaf svårt att sälja annonser eftersom köparen inte vet vad de får.
jensjakob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 17:14 #5
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
Citat:
Ursprungligen postat av Vikarien
Beror helt på målgruppen. Jag skulle betala mycket per klick om det var precis min målgrupp. Inte annars.
Ingen aning om vilken din målfgrupp är, men du får gärna skriva ut i runda slängar vad som är mycket resp lite.


Citat:
Ursprungligen postat av Dejv
Ja, jag håller med. Skulle jag veta att jag fick nishad trafik så skulle jag kunna betala ganska bra. Kanske kunde du ordna med något annonssystem som bara skickar besökare inom kategorin Djur t ex. Tror det skulle locka annonsörer avsevärt mycket mer än onishad trafik.
För tillfället kan jag bara erbjuda onischat som framgår av infon. Förstår att nischad trafik ger bättre betalt, men vad skulle du vara intressared av att ge med nuvarande modell?
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 17:19 #6
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
Citat:
Originally posted by jensjakob@May 7 2006, 16:13
Att uppskatta priset för att annonsera på internet är jättesvårt, önskar att det fanns ett företag som sysslade kring samordning av annonsering inom olika branscher... I regel är det iaf svårt att sälja annonser eftersom köparen inte vet vad de får.
Baserat på given info kanske du kan ange en ungefärlig summa för din egen del. Det kan vara 50/vecka ( ) för just dig medan någon annan tycker att 1000 ( ) vore helt OK.
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 18:01 #7
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 390
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 390
Om du kunde styra annonseringen kan det som tidigare sagts vara intressant. Dock inte som det är nu.

Jag menar, säg att jag säljer datorprodukter och betalar 20 000kr för att synas på ett dataforum med några tusen medlemmar men också för x antal djurforum, trädgårdsforum, konsumentforum, ja vad vet jag. Det känns inte intressant eftersom de inte kommer köpa mina produkter i alla fall.

Men om du kan rikta annonseringen (vilket du enkelt borde kunna göra genom olika ID för olika forum) så blir det mycket mer intressant. Jag tänkte inte betala mer för att synas på alla forum, än bara på dataforumet om jag säljer datorprylar.

/K
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 19:16 #8
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
Ok, jag omformulerar frågan:

OM du skulle betala för att synas på en sajt som genererar onischad trafik, hur mycket skulle DU anse det vara värt enligt informationen i första inlägget?
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-10, 15:05 #9
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
En kund dök upp efter detta inlägg, så nu har jag lite att gå på

Dock undrar jag fortfarande hur mycket DU skulle vilja betala för att synas på en onischad sajt med fakta från första inlägget.
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-10, 17:04 #10
Dejvs avatar
Dejv Dejv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 77
Dejv Dejv är inte uppkopplad
Medlem
Dejvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 77
Jag, personligen skulle inte ge mer än 20-40 öre/klick för helt onischad trafik. Men det är bara jag personligen, efter mina försök. Och då tänker jag på en nöjessida jag äger, som kan locka en ganska bred publik.

En annan aspekt i att folk inte kan ge exakt pris är att alla har olika konverteringsprocent på sina sidor. För att besökaren t ex. ska klicka på min sidas annons eller köpa den produkt jag erbjuder. Därför är ju inte alla annonsörer ge lika mycket för samma besökare.
Dejv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017