FAQ |
Kalender |
2006-05-13, 00:51 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag ska få sjukbidrag ifrån Försäkringskassan. Lider av en depression och kan inte arbeta på säkert 1 år.
På läkarintyget som läkaren har skrivit ut står det att jag har varit arbetsoförmögen sedan ett år tillbaka. Är det någon som vet hur man kan få pengarna för det senaste året utbetalda retroaktivt. Jag vet att det kan vara lite krångel med att få ut pengarna i efterskott. |
||
Svara med citat |
2006-05-13, 13:28 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du nu har varit oförmögen att arbeta, hur har du då kunnat ta fram en affärside, eller kommit så långt med ett annat projekt att du behöver anställa/anlita någon. Men det är klart, sålänge man är anonym så att ingen vet vad du sysslar med under tiden du är sjukskriven så går det säkert bra.
Jag är helt övertygad om att någon här vill hjälpa dig få ut bidraget retroaktivt.
2006-05-13, 13:56 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-05-14, 14:21 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det beror på om du sjukanmälde dig till FK för ett år sedan, alternativt om din arbetsgivare gjorde det. Det är oftast inga problem att få en läkare att sjukskriva dig retroaktivt, men rätt till sjukpenning betalas som huvudregel inte ut innan en sjukanmälan har gjorts till FK. Det går alltså inte att sjukanmäla sig retroaktivt. Enda undantaget är om du har haft verkliga förhinder, t.ex. vård på sjukhus.
Sen ska du väl kanske inte hoppas på för mycket bara för att du har ett sjukintyg från en läkare. FK har egna förtroendeläkare som kanske bedömer din arbetsförmåga på annat sätt. Eller ja, är väl rentutav en stor risk för det. |
||
Svara med citat |
2006-05-15, 16:42 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad din läkare har skrivit spelar nog inte så stor roll längre, försäkringskassans egna läkare friskförklarar de flesta. Sen tycker jag hela din situation låter väldigt skumt, hoppas du inte försöker fuska.
|
||
Svara med citat |
2006-05-15, 23:27 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
hur har du försöjt dig det senaste året?
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|