FAQ |
Kalender |
2004-02-13, 20:43 | #11 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack marcuss det var många bra förslag som jag skall försöka implementera.
Jag har ett tag nu varit mycket nyfiken på att försöka styra färger och typsnitt samt deras storlek med CSS och jag såg att du berörde det med länkfärgerna. Hur kan man lämpligast "gå över" till att använda CSS på en site som redan har valet för typsnitt intryckt på flera hundra ställen, måste man starta från scratch då? |
|||
Svara med citat |
2004-02-13, 21:33 | #12 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nejdå, är absolut inte bara att börja om från scratch.
Även om det kan vara skönt att städa upp lite i koden man har. Men det brukar ju kunna gå rätt smidigt mha "search and replace"-funktioner. ..Fast som sagt, det är ju inget tvång. För att på smidigast sätt hantera stylesheets lägger du in: Kod:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" /> Sen lägger du in alla stylesheets-inställningar i filen style.css (i samma mapp som html/php-filen). Låt oss säga att du skulle vilja ändra standardfonten, till verdana, textstorleken och färgen till röd, så kan du skriva följande saker i style.css: Kod:
font { font-size: 18px; font-family: verdana, arial, helvetica, sans-serif; width: 100%; color: #ff0000 } Kod:
.specfont { font-size: 30px; font-family: times new roman, helvetica, sans-serif; width: 100%; color: #00ff00 } <font face="verdana,arial" size="2" class=specfont> ..samma sak fungerar självklart för a (i a href=....) nåja, lite hjälpte det kanske. men börjar kanske bli lite OT
Svara med citat |
Svara |
|
|