Citat:
1. Vad handlar det här fallet om?
Käranden Lane’s Gifts and Collectibles och Max Caulfield, verksam under namnet
Caulfield Investigations, hävdar att Google har brutit mot avtalet med medlemmarna i
gruppen och brutit mot lagen genom att underlåta att på adekvat sätt upptäcka och
förhindra ”klickbedrägeri” eller andra ogiltiga eller felaktiga klickningar på onlineannonser.
Google hävdar att alla betalningar som företaget mottagit för online-annonser
från medlemmar i gruppen har debiterats på ett lagligt och lämpligt sätt och att de
handlingar som företaget i stämningen påstås ha utfört varken har brutit mot avtalen med
gruppmedlemmarna eller mot någon annan lag. Domstolen har inte fattat något beslut om
huruvida kärandens eller Googles påståenden är riktiga.
2. Kan jag få tillbaka pengar genom förlikningen?
Distributionen av förlikningsfonden sker i form av annonseringskrediter. Om du ingår i
definitionen av den grupp som domstolen har certifierat, är du medlem i gruppen och har
behörighet att göra anspråk. Gruppen som domstolen har certifierat definieras på följande
sätt:
Alla individer och enheter, och dess direktörer, anställda och ombud, som
köpte annonsplats på Internet av Google den 1 januari 2002 eller därefter, oavsett
var annonsen visades.
3. Hur deltar man?
För att delta måste du skicka in en blankett via följande webbplats:
www.clicksettlement.com. Anspråksblanketter får endast skickas in mellan den 19 juni
2006 och den 4 augusti 2006. Eventuella anspråk som skickas in efter 4 augusti 2006 ska
anses vara ogiltiga och kommer att nekas.
4. Vad får man ut av förlikningen?
Du får en del av förlikningsfonden i form av annonseringskrediter. Dessa annonseringskrediter
kan tillgodoräknas upp till 50 % av kostnaden för framtida online-annonser som
du köper av Google. Krediterna tilldelas på pro rata-basis och baseras på det belopp
du betalade Google för annonserna och det totala antalet tillgängliga krediter. Exempel:
om det belopp du betalade Google för annonserna ifråga utgjorde 1 % av Googles
intäkter från online-annonser sedan 1 januari 2002, har du rätt att få 1 % av det
totala antalet tillgängliga krediter. Observera att du måste på anspråksblanketten intyga
vilken procentandel av dina annonser du anser påverkades av ”klickbedrägeri”.
5. När sker distributionen av krediter?
Vi är för närvarande i ett tidigt skede av anspråksbehandlingen. Vi kan inte uppskatta
när distributionen kommer att ske. Den här sortens mål kräver ofta avsevärd tid att
genomföra
6. Behöver jag betala advokatarvode?
Nej, det kostar dig ingenting att delta i domstolsbeslutet eller förlikningen.
7. Vad gör jag om jag inte vill delta i förlikningen?
Gruppmedlemmar som inte vill delta i förlikningen har rätt att gå ur förlikningsgruppen.
Om du vill göra det måste du skicka brev vari du begär att bli exkluderad ur gruppen.
Brevet ska skickas till P.O. Box 808070, Petaluma, CA 94975-8070, USA. Brevet måste
poststämplas inom 30 dagar efter det att meddelandet om förlikningen skickades.
8. Hur kan jag skaffa mer information om förlikningen?
Det finns ytterligare information på följande webbplats: www.clicksettlement.com
|
Hmm...intyga vilken procentandel av dina annonser du anser påverkades av ”klickbedrägeri”....hur?