Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur skriver man mail på kinesiska

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-14, 13:25 #1
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
Jag håller på att sätta upp en mailinglista/nyhetsbrev och behöver skicka mail på både svenska, engelska och kinesiska i samma mail. Jag har testat att skicka mail till mig själv men det enda jag får är tecknena i unicode-format, tex 请您.
Jag har valt utf-8 som charset men jag lyckas inte få upp de kinesiska tecknena. Att skriva i andra charsets har jag också testat men jag lyckas inte på något sätt få läsbara kinesiska tecken (jag kan ta emot från andra och min dator/browser har stöd för det så det borde funka.)

PHPlist använder jag, men jag har även testat att skicka direkt från min egen mailklient utan att få till det.

Någon som vet bättre än jag hur man ska göra?

/ Robban
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-14, 18:19 #2
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Om du ska blanda så olika språk så har du inget annat val än att använda utf-8. Se till att spara texten i korrekt utf-8-format, ej av typen 񔘢 och ö. Se till att du har en mailheader som meddelar att texten är i utf-8.
Kod:
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Då fungerar det.
Edit: Du bör naturligtvis också se till att mailet i övrigt har korrekta mime-headers.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-14, 19:10 #3
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
Okej, så för att få det att funka måste jag först skapa en textfil som jag sparar i utf-8-format och sen skickar ut till alla prenumeranter.

Om jag skriver texten själv direkt i PHPlist så översätter den själv till 你-formatet och det funkar ju inte.

Förslag på mjukvara som har bättre stöd för sådant från början? PHPlists hjälpforum verkar inte ge så mycket.
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-14, 19:44 #4
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by robbanf@May 14 2006, 19:10
Okej, så för att få det att funka måste jag först skapa en textfil som jag sparar i utf-8-format och sen skickar ut till alla prenumeranter.

Om jag skriver texten själv direkt i PHPlist så översätter den själv till 你-formatet och det funkar ju inte.

Förslag på mjukvara som har bättre stöd för sådant från början? PHPlists hjälpforum verkar inte ge så mycket.
Vet tyvärr inte hur phplist fungerar, men jag antar att det är webbaserat. Och i så fall är det nog inte phplist utan din webläsare som "översätter" tecknen eftersom sidan är teckenkodad i ISO-8859-1 (eller helt saknar kodning) eftersom kinesiska tecken etc inte "rymms" i den teckenuppsättningen.

Om sidan alltså från början är utf-8 så sker alltså ingen "översättning", om du lägger in en rad:
Kod:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=utf-8">
i headern i html på varje sida, samt sparar dem i utf-8 innan du laddar upp phplist så borde det fungera utan problem.

Har tyvärr ingen aning om vad för andra alternativ som finns...
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-04, 13:26 #5
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
Gammal tråd men jag kom att jag glömt tacka för hjälpen! Ditt förslag fungerade perfekt, efter att jag ändrat till utf-8 på adminsidan så funkar det perfekt att blanda kinesiska och svenska i mailen. Tack!

/ Robban
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-12, 21:58 #6
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Roligt att höra! Lite synd att inte utf-8 används oftare redan från början så skulle man slippa dessa problem, men det kommer väl med tiden...
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017