Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


No Banners Please, We're Browsing

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-28, 20:20 #1
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Internet har blivit en allt svårare marknadsföringskanal att slå sig fram i enligt en artikel på webpronews. Främst gäller det grafiska banners som ignoreras av besökare allt mer. Även Adblock-funktionen i FireFox samt Operas "content blocker" spelar en stor roll i detta.

Däremot står textannonserna fortfarande högt i kurs och ignoreras inte alls i lika stor grad som grafiska banners.

Värt att tänka på när ni väljer annonsörer på er/era webbplatser, TradeDoubler eller Google Adsense?


Relaterade artiklar:
Länk
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-28, 22:33 #2
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
Personligen tycker jag att sidor som är gratis och använder annonser för att tjäna in pengar bör lägga in någon form av block där de som har programmvara som blockar reklamen inte heller får tillgång till sidan.

Eller varför inte möjligheten där man kan välja mellan att se reklam eller betala (och då slippa reklam) för att få tillgång till sidan.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-28, 23:11 #3
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
man kan ju använda mod_rewrite och skriva om annons-urlen så att det blir helt random hela tiden

Bara inte besökarna hittar mönstret
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-29, 11:36 #4
Eddie Eddie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 83
Eddie Eddie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 83
Citat:
Originally posted by Zn4rK@Jun 28 2006, 23:11
man kan ju använda mod_rewrite och skriva om annons-urlen så att det blir helt random hela tiden
Bara inte besökarna hittar mönstret
Många annonsblockare går ju på storlek och liknande så den skiter i annonsadressen.
Eddie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-29, 11:37 #5
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
Visst är det tråkigt om man har en hemsida som lever på annonsintäkterna. Men vissa har sig själv att skylla. Det gäller att utnyttja det med försiktighet. För mycket annonser leder bara till att besökaren vänder vid dörren. Är det dock ett bra innehåll på sidan så plockar man fram adblock istället. Jag har själv adblock på aftonbladet för det är olidligt med annonser där. Men på många mindre ställen bryr jag mig inte om det finns lite reklam. Så länge det är smakfullt gjort.

Och så länge inte reklamen rör på sig när jag försöker läsa en text! (Fattar inte hur nyhetstidningar(?) som idg, n24 och liknande kan ha massa flashbanners som rör sig fram och tillbaka liggandes i artiklarna som man försöker läsa) <_<
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-01, 12:04 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Det finns ingen konkurrens vare sig till idg.se eller n24... De gör som de vill. Till Aftonbladet finns tack och lov lite alterantiv som inte är riktigt lika uppenbart nedlusade.

Personligen tror jag det spelar mindre roll om det är radannonser eller annonser med bilder i olika format - det man störs mest av, i alla fall jag, är rörliga bilder, annonser som lägger sig över texten i några sekunder etc. Konsekvent nobbar jag alla sådana annonser, men lugna fina annonser som inte "skriker" efter uppmärksamhet kan jag tänka mig att kolla in - de inger betydligt mer seriositet än annat elände...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-01, 20:06 #7
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av webbteknik
Personligen tycker jag att sidor som är gratis och använder annonser för att tjäna in pengar bör lägga in någon form av block där de som har programmvara som blockar reklamen inte heller får tillgång till sidan.

Eller varför inte möjligheten där man kan välja mellan att se reklam eller betala (och då slippa reklam) för att få tillgång till sidan.
Ja, vi måste komma dithän, tyvärr - att börja blocka ad-blockarna. Läs det här igen till exempel:
<!--QuoteBegin--wiggin[/i]
Är det dock ett bra innehåll på sidan så plockar man fram adblock istället.[/quote]
Om det är så svårt att fatta kan vi ta det igen: Anledningen till att du ges ett bra innehåll utan att betala kontanta pengar för det är att sidan är finansierad med reklam. Att se reklamen är din betalning för det innehåller som du vill åt. Utan reklam - ingenting bra heller.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-01, 20:07 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Reklam kommer det alltid att finnas på något vis, även om man blockerar det så kommer det visas på något annat sätt.

Det som är jobbigt är att reklamen segar ner sidan mycket, normalt dör reklamnätverket rätt ofta att sidorna inte laddas riktigt eller mycket segt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-01, 21:15 #9
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by patrikweb@Jul 1 2006, 20:07
Det som är jobbigt är att reklamen segar ner sidan mycket, normalt dör reklamnätverket rätt ofta att sidorna inte laddas riktigt eller mycket segt.
Då det gäller t.ex. AdSense (som ligger i en iFrame och dessutom har en alternativ adress om något inte går som det borde) och flera andra sätt att lägga upp sin reklam (t.ex. statiska textannonser) så är det aldrig några problem av det där slaget. Alltså är det vissa sidor, vissa reklamsystem och vissa sätt att implementera annonserna som är problemet. Lösningen är att inte gå in på de sidorna, så ändrar de sitt sätt att annonsera snart. Nu har vi kommit till ett läge där vissa personer även blockerar textannonser - det är en form av olaga intrång - samma som att planka in på en fotbollsmatch t.ex.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017