Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Talspråk och skriftspråk...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-13, 22:07 #1
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
Tjenare.

Sitter och funderar och grubblar över en korrekturläsning av mitt examensarbete.
Det som jag grubblar över är skillnaden talspråk och skriftspråk, där jag tror jag
har fått grepp om det mesta men har ett ord som jag både hört dittan och dattan om.

Det är ordet "som". Enligt lärare på högskolan som gav grundläggande kunskaperna i hur
man bör skriva ett examensarbete antydde att ordet som är talspråk och bör därför bytas
ut mot "vilket/vilken/vilka" m.m. i så gott som alla lägen.
Men nu fick jag korrekturläst från en person, som antyder det motsatta. Alltså att
vilket ska inte vara utan det ska vara som.

Snälla hjälp mig bli klockare på detta... Är ordet "som" talspråk eller?
Visst det är väldigt lätt att köra högläsning när man har "som", men låter mycket bättre
när man läser tyst och har vilket...
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-13, 23:17 #2
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Hm. Du menar att han vilken sade detta till dig är att lita på?
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-13, 23:44 #3
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
Absolute inte. Tanken om "som" är talspråk eller inte har funnit tidigare, även det att läraren säger en sak sedan så läser man andra exjobb där 50 % har "som" med i texten fullt ut.

Ville bara kolla om det är fler som har någon kunskap om detta. Framförallt för att få höra om det är fler som hört liknande fakta om ordet "som"...
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 12:06 #4
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Nej, att påstå att ordet "som" alltid och generellt skulle vara talspråk, det är direkt felaktigt. Att det händer att ordet används felaktigt istället för "vilket/vilken/vilka" är en annan sak. Ordet i sig kan absolut inte hänvisas till talspråk. Har din lärare faktiskt uttryckt det så bör det bli en lärartjänst ledig. Men jag misstänker att det är en missuppfattning. Tyvärr måste man ju lära sig att använda olika ord i olika sammanhang, och alltså inte använda "som" var som helst.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 15:36 #5
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
Alltid och generellt, nej inte då, mer mot vad som är bättre i texten eller inte.
Att säga så gott som alla lägen är väl draget från min sida...

Visst kan det vara missuppfattning från min sida, av vad läraren egentligen sade. Men vad jag kunna härleda i detta är att det ser bättre ut att använda tex. vilket i rapporten än som. Sedan är det ju i vissa lägen ett måste att skriva "som" vilket gör att det inte alltid går att använda "vilket".

Av vad jag kunna läsa i andra texter är det oftast så att man använder som i mer personliga texter, medan man sedan använder tex. vilket i mer sakliga texter. Kan detta var något att gå efter eller är det bara mer förvirring i sammanhanget.

Vad är då rätt och fel, och vad är felaktiga ställen att använda som på?.
För kollar jag på mina egna texter genom åren har jag använt så gott som alltid "som". och väääldigt sällan "vilket/vilken/vilka".

EDIT:
Glömde ju, Tack Bengt. Det gav mig lite mer kött på bena.
En extra sak jag kom på är att ordet i sig själv är ju säkert inte ett ord som är talspråk, tillskillnad från "så".
Det är väl kanske mer att lärare menar att om vi skriver texten med bara "som", så kan hela texten få en
övervikt mot talspråk och inte skriftspråk. Som sagt det är ju ett Examensarbete och det ska ju vara så sakligt som möjligt.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 16:08 #6
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
Fan, tiden tog slut... Blir en Edit i ny post:

EDIT nr 2:
Exempel på vad jag skrev och vad den som korrektur vill ha.
Jag skrev:
"Det finns även samband mellan arbetsmiljö, maskiner och produktionsflöden vilket kan påverkas av buller, vibrationer, nersmutning m.m"

Den som korrekturläste vill ha:
"Det finns även samband mellan arbetsmiljö, maskiner och produktionsflöden som kan påverkas av buller, vibrationer, nersmutning m.m"

Vilket känns mer rätt i detta sammanhang... Kan även tillägga att det är i liknande lägen som vi tycker olika, i resterande av texten.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 17:35 #7
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Ditt förslag var mest korrekt i detta fall eftersom korrekturläsarens version gör det möjligt att tolka meningen felaktigt (syftningsfel).

I din mening kan "vilket" endast syfta på "samband" (ett samband, en arbetsmiljö, en maskin, flera produktionsflöden). Skulle du ha velat syfta på "produktionsflöden" skulle du alltså använt "vilka".

I den korrekturlästa versionen kan "som" syfta på "samband", "arbetsmijö", "maskiner" eller "produktionsflöden". Alltså innebär detta att meningen inte längre är saklig utan öppen för feltolkningar. (Kan maskiner och produktionsflöden påverkas av buller, vibrationer, nersmutsning?)

Jag skulle nog ha skrivit så här:

"Det finns även samband, mellan arbetsmiljö, maskiner och produktionsflöden, vilket kan påverkas av buller, vibrationer och nersmutsning m.m."
eller
"Det finns även samband mellan arbetsmiljö, maskiner och produktionsflöden, vilket kan påverkas av buller, vibrationer och nersmutsning m.m."

Möjligen räcker det dock med "," för att undvika syftningsfelet och då fungerar "som".
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 20:27 #8
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
Tack så mycket.

Det svaret gav mig lite mer kött på bena... Alltså det blir att läsa igneom allt igen och försöka tänka på det du koala skrev. alltså gå mer på vad man syfter på med "vilket" och "som".
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-15, 20:52 #9
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Det var så lite så...

Förresten, det kan hända att du menar att det finns flera samband. Då kanske det är mer rätt med "vilka", men kommatecken är då en nödvändighet...
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-18, 00:40 #10
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Språkbruket här på forumet är ju faktiskt emellanåt helt bedrövligt. Att folk som kan lura ut kniviga regexp:ar inte ens kan skilja mellan de, dem och dom är ju närmast tragiskt. Men, men.

Vad det gäller som och vilket så kan man konstatera att "som" används flitig både i talspråk och skriftspråk. I vissa fall kan "som" bytas ut mot "vilket" för att ge texten en mer formell prägel.

Det var som jag trodde.
Det var felaktigt, vilket jag redan tidigare förmodat.

Ofta handlar det enbart om att ge texten en onödig högstämdhet och formalitet, vilket inte alls är önskvärt. I andra fall, som i den föregående meningen, är "vilket" nödvändigt och kan inte bytas ut. Det viktiga är att skriva klara och tydliga meningar som är lätta att förstå utan att göra texten onödigt formell eller otydlig genom svaga eller oklara formuleringar (t ex med som ... som ... som).
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017