Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sökteknik SQL

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-04, 10:27 #21
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by Blackex@Jul 4 2006, 08:14
Citat:
For MyISAM tables, if you do not have any variable-length columns (VARCHAR, TEXT, or BLOB *columns), a fixed-size row format is used. This is faster but unfortunately may waste some space.
Kanske värt att understryka:if you do not have any variable-length columns, alltså en riktig effektivitetsvinst får man antagligen bara om man håller hela tabellen med fasta storlekar (DATE, INT, CHAR etc) och helt undviker t ex TEXT och VARCHAR i den tabellen.

Jag håller med eg0master om att VARCHAR kan vara mer praktiskt ur platsbesparingssynpunkt, men frågan här var ju egentligen hur man kan få snabbare sökningar. Och det ger CHAR. Tycker kanske det var lite överdrivet att gnälla på Blackex, även om inlägget var saxat från doc:en så var det relevant.

Citat:
garanterat exaklt lika långa värden (t.ex. bokstavsförkortningar för stater i USA eller Län i sverige).
Vad det gäller ett begränsad antal strängar som inte förändras ofta skulle jag föreslå ENUM istället för (VAR)CHAR, vilket borde ge betydligt snabbare sökningar i större tabeller.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-24, 00:54 #22
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
Nackdelen med char(NUMMER) mot varchar är att det tar *massor* av extrautrymme. Utrymme som man kan använda till att cacha data/index.

Och ett tips dom många missar är att lagra IP-nummer som "dotted quad" (222.222.222.222) istället för det 32-bitars nummer det egentligen är.

Edit : *suck* Jag SKA läsa färdigt tråden INNAN jag kommenterar
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017