FAQ |
Kalender |
2006-02-27, 21:13 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Som jag förstår det hela så ger Google minuspoäng om man har flera domännamn som pekar mot samma site. Det är just det som vi har idag eftersom vi gjorde en ompositionering för ett par år sedan och vi pekar också ett par varianter mot samma domän idag. Vi får fortfarande viktig trafik på synonymerna och det gamla domännamnet. Vi har dels en synonym ( .se + .com ), dels vårt viktigaste "sökord.se" och dels en .com synonym till en konkurrent samt vårt äldsta, ompositionerade namn som pekar mot huvuddomänen.
Vad skulle ni föreslå? 1. Skapa egna minisiter som promotar kärntjänstens domännamn och som länkar allt dit, men som har unikt innehåll. 2. Bryta upp den direkta pekningen och istället göra en redirect 302 om man går in på en synonym? Syftet är att visa att det är en bruten relation. 3. Låta det vara, straffpoängen Google ger är negligerbar. (Är den det?) Eller någon annan variant? |
||
Svara med citat |
2006-02-27, 21:32 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Alternativ 1.
Även om en del nog tycker att det är lite spammigt. |
|||
Svara med citat |
2006-02-28, 08:26 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Google ger egentligen inte "straffpoäng" för att du har flera adresser som leder till samma innehåll. Istället väljer Google vilken av adresserna som ska finnas med i indexet, och dett kan du inte påverka. G tar till och med vissa sidor från den ena adressen och andra sidor från de andra adresserna. Blanda hejvilt, kan man säga.
Största problemet med att ha flera adresser till samma innehåll är att den naturliga länktillväxten sprids ut på flera adresser, och ger betydligt sämre resultat. (även PR påverkas). Den bästa lösningen är att låta den direkta pekningen på de sekundära domännamnen gå till www.huvuddomän.com/sekundärdomän. I www.huvuddomän.com/sekundärdomän lägger du en index.asp (eller php) med en 301 redirect till www.huvuddomän.com. Läs om hur man gör 301 redirect här Om du har trafik som kommer in direkt till enstaka undersidor på dina sekundära domäner så lägger du upp dessa filer i www.huvuddomän.com/sekundärdomän/ och lägger en 301 redirect även i dessa filer. På detta sätt förstår Google att värdet för samtliga inkommande länkar till samtliga domäner ska tillgodoräknas för www.huvuddomän.com. Dessutom kommer användarna som surfar in på de sekundära domänerna att skickas vidare till din huvuddomän. |
||
Svara med citat |
2006-08-07, 11:53 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag sitter med ca hundratalet domäner som alla är felstavningar och toppdomäner till huvuddomän.com.
Lästa följande länk ang. 301 och 302 http://www.seotoday.com/browse.php/categor...d/477/index.php Denna förklarar att man skall använda 301. Skall jag verkligen sätta upp en ny undersida för alla domäner? Andreas |
||
Svara med citat |
2006-08-07, 17:02 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
En nackdel med 301 redirect är väl att jag inte får användning för söktermer i domänen, utan det är framförallt type-ins som ger önskad effekt. dvs. om jag har en sida företaget.com och har skaffat mig domänen onlineflowers.com som pekar till företaget.com med 301 så kommer inte min sida företaget.com listas högre när någon söker på onlineflowers eftersom onlineflowers.com inte är listad i sökmotorn då den har en 301 redirect. Eller rätta mig om jag tänker fel nu. |
||
Svara med citat |
2006-08-07, 23:29 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Du har så rätt.
Men domännamnet som sådant ger inte så stor effekt på ranking (typ ingen alls) som många verkar tro. I första hand är det inlänkarna som ger effekten. Och i och med att vissa envisas med att använda URL:en som länktext så..... |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|