FAQ |
Kalender |
2006-08-16, 15:34 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Yo.
Har nyss installerat Sourceforge's Webserv paket på en pc och något gör att phpMyAdmin inte släpper mig förbi loginprompten. Default säger att username är root precis som det ska vara men det fungerar inte, trots att det står glasklart i cfg filen. Har prövat diverse småändringar, utan resultat. Vad kan vara problemet? Jag har kollat lite på .htaccess som sägs kunna påverka loginprocessen om det finns en i samma mapp, men någon sådan ligger inte där. Det gick så sjukt smärtfritt att installera paketet sist, kanske borde ta och installera om skiten så jag slipper ödsla mer tid, men förmodligen är det bara nån liten tabbe jag har gjort. Både apache och php fungerar så det borde inte vara däri felet ligger. /Staffan |
||
Svara med citat |
2006-08-16, 16:06 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du ska ange det användarnamn och lösenord det är för databasen.
Dvs i detta fall ska du använda root som login, och det lösenord användaren root har i databasen. /Martin |
||
Svara med citat |
2006-08-16, 16:08 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har inte skapat någon databas än
Vill bara kunna logga in på huvudsidan i phpMyAdmin och därifrån skapa en ny DB. Vid närmare eftertanke så borde ju felet ha något att göra med MySQL kontra phpMyAdmin...? |
||
Svara med citat |
2006-08-16, 17:39 | #4 | ||
|
|||
Banned
|
Du måste ange användarnamn och lösenord för MySQL för att kunna komma in och skapa databaser...
|
||
Svara med citat |
2006-08-16, 17:57 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Uhm. Vad är default för det?
|
||
Svara med citat |