FAQ |
Kalender |
2006-09-05, 20:49 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej..
Jag har letat och letat men har inte fått något definitivt svar på min fråga. Många känner ju till Google sitemaps. Jag har provat och den funkar unberbart men jag måste få veta en sak som jag inte bara kan experimentera. Kan man använda dynamiska addresslänkar när man skapar en sitemap till google? Eller måste man konvertera dessa till statiska länkar först och använda sig utav htaccess? |
||
Svara med citat |
2006-09-06, 06:24 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Så ingen vet med erfarenhet?
För det är inte lätt att hitta supportmail adressen för detta ändamål till google precis.... eller ska man prova [email protected] kanske? |
||
Svara med citat |
2006-09-06, 09:27 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har använt google sitemap med dynamiska länkar (alltså länkar med ?bla=14&cat=67 osv..), och det har fungerat utan några större problem.
Men man bör nog undvika att använda id som querystring i och med att Google själva påstår att de i vissa lägen kan tolka detta som sessionsid och i sådana fall inte indexerar sidan. |
||
Svara med citat |
2006-09-06, 17:06 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
ja men så super!
Mina länkar som jag vill indexera ser ut ungefär så här: /index.asp?intOpenID=35&action=category&catid=35 och /index.asp?action=general&destid=58&intOpenID=35&ca tid=35 Inga ID där inte som tur är Tackar för svaret |
||
Svara med citat |
2006-09-07, 19:12 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Nä det blev inget hit. Det står att det är i fel filformat. skriver jag in adressen där xml filen är får jag upp detta:
Citat:
Jag tror ändå att det är & tecknen som stör. Men byter jag ut & tecknen till & istället på adressfältet så kommer inte sidan kunna visas. Eller kommer html kodningen att visas rätt när den transformeras från xml filen? Typ... i xml filen byter jag ut alla & tecknen till & ... men google kommer att ändå kunna läsa den som ett enkelt & tecken?. Bra att veta detta för jag har ingen möjlighet att bara experimentera |
||
Svara med citat |
2006-09-08, 09:06 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan du posta lite källkod ur dim xml -fil?
|
||
Svara med citat |
2006-09-12, 15:49 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Ursäkta för sen svar....
Det är en helt vanlig text genererad från en "google site map generator". Sparad i UTF-8 format med filändelsen .xml Det fungerade utmärkt på mina enkla statiska sidor. Men när det gäller dynamiska så var det värre. så jag antar att & tecknen inte accepteras |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|