Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Måste jag byta företagsnamn?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-18, 06:50 #1
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Jag har just ombildat mitt företag till ett AB. Eftersom jag vill försöka vara anonym så kan vi kalla det för "Ma¤h Sweden AB". Namnet gick igenom hos Bolagsverket. Dock har jag blivit uppringd av företaget "Mu¤h Sweden AB" som kräver att jag byter företagsnamn annars går de till tingsrätten. OBS! Dessa är inte de riktiga företagsnamnen. Deras ftg är ett stort internationellt företag och detta är den svenska delen där de har registrerat "Sweden" som ändelse. Det verkar också som att bolagsverkets jurister har fått kalla fötter och vill att jag byter namn.

Namnen har olika stavning, olika uttal, olika betydelser på engelska. Vi har olika verksamheter, men med vissa beröringspunkter i varusortiment. Företaget i fråga tycker att det är förväxlingsrisk.

Jag har haft mitt ftg sen 2002 som handelsbolag. Namnet är inarbetat och jag är inte sugen på att byta. Jag har det till och med som logga. Vad blir isåfall nästa steg? Att jag måste byta mitt domännamn? De har mu¤h.se jag har ma¤h.se (OBS! inte de riktiga namnen). Dock har jag haft mitt domänamn sedan 2002 och de endast sedan 2006.

Frågan är kan jag fortsätta sälja och marknadsföra med mitt namn på min sajt men att jag bara byter företagsnamn?

Och om jag byter vad kan jag kräva av bolagsverket eller JK?
Jag nöjer mig inte med en "gratis registrering" (jag har redan betalat för en) och en ev. förtur i kön. Företaget är redan lidande, eftersom många institutioner som ex. min bank stänger ned konton medan de nya företagsuppgifterna registreras hos dem. Ett nytt namn leder till ännu mer förseningar.

Vad har ni för tips till mig?
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017