Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

CMS eller inte?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-19, 19:08 #1
Aerpe Aerpe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Aerpe Aerpe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Hej!

Hoppas på att någon kanske har lite erfarenheter med CMS och utveckling av Community(s).

Jag har kikat lite på olika Opensource CMSer (Joomla, Mamboserver och XOOP's). Mitt problem är att jag tycker att de har alldeles för många funktioner som igentligen är 'skräp' för mig.

Känns precis som mitt källarlager, mycket "skit" som jag inte använder, vilket gör mig förvirrad

Jag är ingen expert på PHP vilket gör att jag känner att göra simpla CSS/XHTML mallar med POST/GET-PHP är lättare änn att integrera egna och 'opensource'-script med en CMS.

Dock tror jag en CMS är viktigt för att hålla koll på allt som försigår på siten.

Som Du kanske ser är jag smått förvirrad och velig

Ett par, tre korta rader om Er erfarenhet skulle hjälpa mig ofantligt mycket. Eller Du kanske vet om något community som använder sig av något av ovanstående CMSer (Deras Forum 'Rate my Site' är inte direkt inspirerande på något vis ).

Tack på förhand.

mvh
Robert
Aerpe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-20, 10:34 #2
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag använder personligen aldrig färdigskrivna CMS av ett antal anledningar.

1. Jag upplever det svårt och tidskrävande att modifiera utseendet på dem till det jag vill ha, jag gör designen för mina sajter först och skriver koden efter det.
2. Eftersom jag inte har skrivit CMS så är det tidskrävande att sätta mig in i dess kod för att modifiera den och skriva nya moduler och funktioner.
3. Jag upplever att många sajter som använder färdigskrivna CMS liknar varandra väldigt mycket (antagligen pga punkt 1 och 2.)

Jag har massor av kod jag kan låna av när jag skapar nya sidor, copy/past och modifiera för det nya projektet, kod 100% skrivet av mig och som jag kan.
CMS är nog bra för de som inte kan eller har tid att skriva koden själva.

Måste dock säga att jag har inte så stort intresse av vad som händer på sajten, den lilla information jag behöver får jag från Google analytics eller webalyzer eller något annat program.

Ett skräckexempel på att sajter som använder CMS blir tråkiga är att nästan alla som använder php-nuke ser lika ut, meny till vänster, boxar till höger och text i mitten.. trååååkigt!
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-20, 12:41 #3
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Det finns ju olika typer av CMS eller webbapplikationer. Du har de som är byggda för ett specifikt syfte och de som är så kallade Meta CMS, där innehållet definierar sig själv. Ett genuint exempel på Meta CMS där innehållet definierar sig självt. Man har exempelvis Noder som man i systemet definierar olika namn för. Exempelvis då Artiklar eller Sidor.

Men, jag misstänker att det du letar efter här är ett Framework. Det finns en hel rad att välja mellan: CakePHP, Symfony, Django, Ruby on Rails, till och med ASP.NET <_<.

Du slipper du dessa monotona repetitioner av att skriva samma CRUD-kommandon om och om igen med minimala variationer.

Ett annat hett tips är att applicera ett design mönster på sin appliaktion själv, de flesta ramverk bygger på ett MVC (Model View Controller) mönster men själv tycker jag Data Objects eller Strategy Patterns är mer humana att förstå sig på.

Det bästa är alltid ett väl planerat och väl designat system, det är lätt hänt att man drar till med lite klipp- och klistra exempel men har man en struktur och ett mönster på plats har man i a f något att utgå ifrån istället för att försöka klistra ihop allt med ståltråd och tuggummi.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017