Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fråga om bokföring

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-28, 19:30 #1
CashIsKing CashIsKing är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3
CashIsKing CashIsKing är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3
Låt oss säga att jag är affiliate på 20st olika företag och tjänar $1 varje dag på dessa. Minimum utbetalning är $50 så jag får inte ut pengarna förrän nästnästa månad. Måste jag då bokföra varje transaktion dvs $1*20*30 dagar? Detta verkar ju helt sjukt isåfall, men en god vän säger att så måste göras.

Räcker det inte med att bokföra transaktionerna när dom kommit in på kontot? Annars tvingas man ju betala skatt på inkomster man inte har tillgång till och därmed går back. En annan sak är att dom flesta är utländska företag som betalar i $, säg då att kursen är 7.5kr per dollar, men sen när jag skall skatta är kursen plötsligt nere i 7kr då förlorar jag ännu mer
CashIsKing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-28, 19:40 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Du bokför det värdet i kronor du får in på ditt bankkonto. Transaktionen sker när du får pengarna, inte när de hamnar hos din affiliate.

Nu kan jag inte garantera att det är rätt, men jag bokför ingenting när jag får en check, det gör jag när checken är cashad och klar (och då håller jag inte på och dribblar med utländska kurser, jag bokför det svenska värdet direkt - varför krångla...).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-28, 19:47 #3
CashIsKing CashIsKing är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3
CashIsKing CashIsKing är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3
Tack för det snabba svaret grazzy!

Jo det låter ju mest rimligt att man bokför beloppet man får in på sitt konto. Ja menar annars skulle det bli 600 olika transaktioner och ett rent helvete att hålla på med. Skall också tilläggas att vännen jag talat med inte håller på med affiliates på internet utan har bolag utanför nätet.
CashIsKing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-28, 19:54 #4
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Citat:
Originally posted by grazzy@Oct 28 2006, 18:40
Du bokför det värdet i kronor du får in på ditt bankkonto. Transaktionen sker när du får pengarna, inte när de hamnar hos din affiliate.
Nu kan jag inte garantera att det är rätt, men jag bokför ingenting när jag får en check, det gör jag när checken är cashad och klar (och då håller jag inte på och dribblar med utländska kurser, jag bokför det svenska värdet direkt - varför krångla...).
Jag kör som du Grazzy, min revisor tycker att det är ok.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-29, 10:32 #5
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Jag frågade Skatteverket om detta en gång, och de sa att det är OK att bokföra pengarna när de kommer in på kontot. Dock måste de bokföras på rätt månad, och om du får in pengar för december 2006 under januari 2007 måste de bokföras som en leverantörsskuld för 2006.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-01, 22:54 #6
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Egentligen ska man bokföra inkomster när de uppkommer. Man kan dock slå ihop alla småsummor och bokföra månadsvis.

Ex:
Du vet månadens resultat ($100) men har inte fått några pengar. Dollarkursen är 8kr.
Debit 1510 Kundfodringar 800kr
Kredit 3XXX Affiliateintäkter 800kr

Sen kommer pengarna in, det är visst bara 760kr som kommer in på bankkontot.
Kredit 1510 Kundfodringar 800kr
Debit 7960 Kursförluster (av rörelseart) 40kr.
Debit 1920 Plusgiro 760kr.

Vid kursvinst finns det något konto i klass 3 tror jag istället för 7960 vid kursförlust.

Har precis tenterat i externredovisning 5p som gick ut på att bland annat göra bokföring för ett aktiebolag med 170 verifikat som innehöll bland annat denna typen av problem. Tror detta ska vara korrekt men jag är ingen revisor..
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-03, 20:07 #7
egenfirma egenfirma är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 37
egenfirma egenfirma är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 37
Jag kan garantera att det är ok. Det finns ingen revisor i landet som kräver att du ska löpande bokföra uppluppna kundfordringar på dessa småbelopp. Det vore som att kräva att en butik ska bokföra varje vara som kunden stoppar i varukorgen. ;-) Först när kunden går till kassan och betalar så uppstår en affärstransaktion som ska bokföras. I ditt fall alltså när utbetalningen sker.

Jag bokför sedan flera år den här typen av transaktioner för ett AB med Ernst & Young som revisor.
egenfirma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-11, 00:33 #8
tyg tyg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 5
tyg tyg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 5
Nja, jag tror inte det är klokt att göra jämförelser med en butik. Ofta har butiker en stor andel kontanthandel vilket ställer större krav på intäktsredovisningen, exempelvis bör butiker ha kassaapparat som kan producera kassaremsor som i sin tur blir verifikat till intäktsredovisningen.

En affärstransaktion i form av en intäkt uppstår inte nödvändigtvis i samband med en inbetalning från en kund. Huvudregeln är att en intäkt uppstår när en vara eller tjänst har levererats och riskerna vid tex försäljning av vara i allt väsentligt har överförts till köparen. En faktura bör skickas i nära anslutning till leverans av varan/tjänsten.

När det gäller mindre företag som inte har omfattande kontantförsäljning så kan man tillämpa det som kallas för kontantmetoden vid redovisning av intäkter. Detta innebär att en intäkt under löpande räkenskapsår redovisas under den period som en faktura betalas av kund, alltså inte den period som fakturan utfärdas/skickas. Dock måste samtliga intäkter (ofta = skickade fakturor) som uppstått under året samlas ihop vid ett bokslut och bokföras som intäkt. Om man har momsregistrerat företaget framgår redovisningsmetoden på F-skatte beviset som skatteverket har utfärdat. Om det gäller mindre företag borde det inte strida mot god redovisningssed om man tillämpar kontantmetoden under förutsättning att skatteverket har godkänt detta.
tyg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-20, 20:36 #9
egenfirma egenfirma är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 37
egenfirma egenfirma är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 37
tyg, jag tror att du missade poängen med min liknelse med en butik. Faktum är att jag undrar om du inte missat hela poängen i frågan? Här handlar det om att ett antal klick på en sajt genererar en peng och frågan är alltså om man måste bokföra varje klick, eller om det är ok att klumpa ihop hela utbetalningen (på futtiga 350 spänn totalt). Det hävdar jag alltså att det är. Det finns gott om fler exempel på liknande situationen där det är praktiskt ohållbart att bokföra varje delleverans. El är ett exempel. Vatten ett annat.
egenfirma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017