FAQ |
Kalender |
2006-12-19, 03:20 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har en kund jag är tvungen att göra en databas till i Access och samtidigt bygga i ASP. Det är så där en 7 eller 8 år sedan jag senast lekte med Access, så nu till min fråga.
Ska lista ett antal poster som ligger i en accessdatabas och sorterar dessa efter efternamnet på personen. Men kruxet är att Å sorteras som A, Ä som A och Ö som O. Hur får jag de svenska tecknen till att sortera rätt? Så här bör det se ut: Andersson Nilsson Persson Åberg Öberg men det blir så här vid listningen: Andersson Åberg Nilsson Öberg Persson Jag vet inte om det är jag som är trög eller nåt, men jag får det inte att fungera helt enkelt. Hittar heller ingenstans i MS Access där jag kan sätta teckenuppsättning. Som sagt, det är väldigt länge sedan man pillade med Access (och ASP). |
|||
Svara med citat |
2006-12-19, 09:46 | #2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det borde inte vara några problem, har inte heller användt access på ett flertal år.
Har du satt: Citat:
Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-12-19, 10:33 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ursäkta min förvirring, får skylla på morgontröttheten.
Trodde åäö skrevs ut som aao. |
||
Svara med citat |
2006-12-19, 11:17 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nope, inte det som var problemet, så yes, du var nog morgontrött
Jag har dock löst problemet. När man skapar databasen måste man göra följande: Tools -> Options -> General -> New Database Sort Order Här kan man välja Swedish/Finnish, så att åäö funkar. EDIT: Finnish med två N |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|