Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fasta eller roterande länkar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-02, 16:04 #1
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

Jag är långt ifrån en SEO expert och har inga intentioner att övergå till att plocka lön på det heller, utan är undersökande och nyfiken på området.

Har en hög domäner, 250-300st som jag lattjar lite med, alla dessa är db-styrda så innehållet ändrar jag på ett enda ställe för de olika sajterna, självklart är det olika innehåll på dom som är relevant för domännamnet ifråga.

Längst ner på varje sida har jag just nu länkar till de andra sajter jag har i nätverket + endel andras sidor.

Mina funderingar just nu är om det verkligen är så bra att jag länkar till mina andra egna sajter i den skala jag gör idag ?
Det snackas mycket om att köra sajter på olika c-nät vilket jag nu delat upp sajterna på, ligger ungefär 15 sajter per c-nät, max 5 per unikt ip.
Kan man bli straffad på något vis? jag cloakar inte, inge dolda texter, inge fuffens, jag bara länkar upp mina andra sajter.

Som det är nu har jag en databas enbart innehållande URL + en länktext, sajterna hämtar 6st länkar slumpat varje gång man besöker sidan vilket då blir olika i stort sett varje gång google och liknande indexerar den.

Ska jag köra 6st fasta på varje unik sida istället eller är rotationen av länkar "bra" sätt ?
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-03, 02:15 #2
koFFiii koFFiii är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
koFFiii koFFiii är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Jag är inte heller något proffs, men skulle gissa på att det är bättre att köra med fasta länkar eftersom annars blir det svårt för Google att indexera alla länkar vilket ger uteblivet resultat...

Jag är som sagt inget proffs, bara mina spekulationer...
koFFiii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-03, 14:24 #3
Laptopbutikens avatar
Laptopbutiken Laptopbutiken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Laptopbutiken Laptopbutiken är inte uppkopplad
Medlem
Laptopbutikens avatar

Reg.datum: Jul 2004
Definitivt fasta länkar... Sedan gärna om du kunde lägga in en variabel för ämnesområde.
Jag skulle även vara intresserad av din länklösning...(maila gärna)
Laptopbutiken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-03, 14:44 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Min lösning på problemet är att generera hashar av alla domännamn och sen skapar jag en ett träd så att de siter som ligger långt upp i trädet får värre länkar än dem som ligger längre ned (en länk långt ned i trädet är ju mindre värd). Detta gör att när sedan alla sidor länkar tillbaka till "hubben" så fördelas länkjuicen hyfsat jämnt bland alla siterna i nätet. Enda nackdelen är att trädet ritas om så fort man ändrar bland vilka domäner som finns. Så om man har stor fluktuation i nätet kanske det inte är den optimala lösningen.

Alla siter i detta nätet är inom samma nisch, så jag har inte heller problemet med olika ämnen att ta hänsyn till.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-10, 14:38 #5
Decibels avatar

Decibels avatar

Nu en månad efter börjar jag se lite resultat.

Jag tog 50% av de "halvdåliga" och 50% av de "halvbra" domänerna och bytte till fasta länkar, resultatet är att idag är att mer än häflten av dessa har indexerats bättre och flyttats i resultatlistan på sökmotorerna.

Problem som uppstod i samband med att relevanta sajter bara länkade till sådant som var relevant för just den domänen inte höll, då fick jag klyftor mellan olika områden som inte länkade varandra.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-10, 20:32 #6
mephites mephites är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2006
mephites mephites är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2006
Låter härligt

Att ha en fast länk visar ju google att man röstar på samma sida varje gång google kommer på besök. Att hålla på att rösta på olika kan ju uppfattas som att man är virrig och virriga personers röster räknas inte lika mycket...

Relevanta länkar är dessutom det bästa.
mephites är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017