Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


RIKTAD Networks AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-31, 16:00 #1
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag har börjat tröttna på ett Svenskt aktiebolag som ett antal tillfällen gått på kunder till oss - inhämtar underskrift hos nån anställd som faxar tillbaka till dem och så kommer dom till oss och påstår sig ha fullmakt att flytta kundens domäner till sig och vill för det inhämta auth-code från oss. (Jag har börjat höra mig omkring och har nu förstått att vi inte är ensamma som blir kontaktade av dem). Tjaa det får man väl finna sig i kan man tycka att man tappar några kunder då och då..

Till saken hör att kunden som skrivit på den sk fullmakten inte är densamma som är vår kund.

Sen när man börjar syna dem lite i sömmarna hittar man följande:
Bolaget som skickar ut faxfullmakter kallar sig själva "RIKTAD Networks AB"

De är registrerade ombud hos IIS (.se) under namnet "RIKTAD Networks AB"
De är registrerade ombud hos Ficora (.fi) under namnet "RIKTAD Networks AB"
De är registrerade ombud hos Norid (.no) under namnet "RIKTAD Public Relations AB"
De är registrerade ombud hos Eurid (.eu) under namnet "RIKTAD Networks Scandinavia AB"

Vid kontroll har de sedan start av bolaget endast hetat RIKTAD Public Relations i Sverige AB (org. 556681-3936) och ingenting annat.

Jag har också ett starkt minne av att detta ämne om att verka och ingå juridiska förbindelser under annat bolagsnamn än det som är registrerat tagits upp bla i det här forumet och att det inte är tillåtet eller tom direkt olagligt.

Kan det verkligen vara så att 4 av 4 domänregister är så totalt utan kontroll att de godkänner dem som ombud utan att kontrollera bolagsnamnet, så länge dem betalar.

Jag vet inte vilka regelverk .fi, .no och .eu har, men vad gäller .se så visas vare sig prislista eller IIS's avtalsvillkor på www.riktad .se
---
Hmm, dom har registrerat följande domäner på bolaget eller på sig själva:
[dipcom.se] en lokal konkurrent heter dipcon.se
[prodocom.se] en lokal konkurrent heter prodocon.se
[euro909.se] en global konkurrent, numera en del av Verisign heter Euro909.com
[euid.se] och [euroid.se] har en slående namnlikhet med EURid som är registret för .eu och leder till Riktads ".eu-sida"
[domandirekt.eu] länkas till en negativ artikel om domandirekt (joop, det är en av orsakerna till min irritation)

Känns ju inte speciellt seriöst..Dom skriver på riktad.se att dom är medlemmar till Svensk Handel - finns det något sätt man kan kontrollera det ? Är det lagligt att ingå juridiska avtal under falskt bolagsnamn ? Är det överhuvudtaget lagligt att utge sig företräda ett bolagsnamn som inte existerar ? Är det fler WN-medlemmar som blivit utsatta för deras "knep" ?

Det enda namnet som förekommer kring bolaget är Grundaren/VDs namn.

Kommentarer någon ?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-31, 21:06 #2
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
mazadas avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
Tycker mest du försöker göra en höna av en fjäder för att riktad tagit era kunder, men jag kan ju ha fel.
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-31, 21:39 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by mazada@Jan 31 2007, 22:06
Tycker mest du försöker göra en höna av en fjäder för att riktad tagit era kunder, men jag kan ju ha fel.
Tack för ditt berikande inlägg i debatten !
Jag välkomnar dig att bidra i sakfrågorna ... också.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-01, 00:06 #4
princips avatar
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
princips avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
Citat:
Känns ju inte speciellt seriöst..Dom skriver på riktad.se att dom är medlemmar till Svensk Handel - finns det något sätt man kan kontrollera det ?
Ett samtal till Svensk Handel borde ju lätt ge svar på om de är medlemmar eller inte? Har letat förut men inte hittat något sätt att (på Internet) kontrollera medlemskap.
princip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-01, 00:58 #5
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Du ger oss väldig knapphändig information. Du tycker det är konstiga resultat på google på VDns namn. Är det konstigt att vara homosexuell och aktiv i RFSL? På vilket sätt får detta dig att "fundera"?

Om de nu kommer och viftar med en underskrift som inte tillhör ägaren av domänen (din kund) så ser jag inte problemet? Du kan väl knappast flytta en domän för att någon person som inte äger den har skrivit under? Antigen har jag missförstått eller så har du utelämnat något.

Däremot så är det extremt fult och direkt olagligt att registrera konkurrenters varumärken/domäner på det sättet som du nämner. En aktör som agerar på det sättet kan inte jag se som seriös inom något område!

Att slarva med sitt juridiska namn är ett misstag många har gjort (inklusive jag själv som du vet) men knappast något alvarligt brott. Organisationsnumret anges alltid i samband som det juridiska namnet för att förtydliga och undvika missförstånd. Att det skulle vara en brottslig taktik har jag svårt att se mer att man missat en utav de åtskilliga tusentals regler som existerar. På vilket sätt utnyttjar de sitt "falska" namn? Men ja, troligen kan du rent juridiskt vinna över ett avtal om det juridiska namnet är inkorrekt och org-nummer saknas.

Du har säkert mer än detta i belägget i att det skulle vara en skum aktör än att de tar dina kunder med faxade underskrifter? Vad är det för konstiga metoder som de har använt vid överföringen, att de får fullmakt från dina kunder om att de vill förflytta domänen ifrån dig är inget konstigt eller olagligt. Har kunden skrivit under det på falska grunder? I så fall är det ett brott. Berättar de inte vad det är som skrivs under? I så fall är det ett brott.
Du har nog utelämnat någon information för att det ska var underligt, allt du har sagt är att de tar dina kunder.

Att de länkar en domän i ditt företags namn till en oberoende negativ artikel (oberoende till den mån att det inte är RIKTAD som skrivit) är smutsigt och kan förstå att det är irriterande. Men samtidigt är det mycket upplysande!

Stämmer den här artikeln som domänen pekar mot om hur ditt företag och du agerar Peter?
I så fall kan jag förstå att kunderna skriver på en fullmakt om att byta registrar...
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-01, 02:35 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Du ger oss väldig knapphändig information. Du tycker det är konstiga resultat på google på VDns namn. Är det konstigt att vara homosexuell och aktiv i RFSL? På vilket sätt får detta dig att "fundera"?
Ehh Danski är du överhuvudtaget läskunnig ? eller blev du bara så exalterad över en möjlighet att ”ge igen på mig för att jag ifrågasatte ert försök att ta över driften av Niue” att du glömde bort att läsa mer än rubrikerna i google?

homosexuell och aktiv i RFSL? – Du har nog läst saker som jag helt missat - upplys mig gärna vad du grundar de påståndena med – men, jag tycker att det är konstigt att personen bakom bolaget som först drivit verksamheten ett antal år som enskild firma och sedan ett par år som bolag inte förekommer alls i domänsammanhang, däremot som filmskapare och nattklubbsägare...

Citat:
Om de nu kommer och viftar med en underskrift som inte tillhör ägaren av domänen (din kund) så ser jag inte problemet? Du kan väl knappast flytta en domän för att någon person som inte äger den har skrivit under? Antigen har jag missförstått eller så har du utelämnat något.
- Nej detta har du inte missförstått alls – och det jag menar är att fullmakten är given av en för oss främmande person till ett bolagsnamn som inte existerar..och nej det står inget organisationsnummer presenterat på faxet. Detta fax har exempelvis gått iväg till fler ombud än vi själva eftersom vi endast hjälpt kunden med en av sex domäner som omnämns i faxet.

Citat:
Däremot så är det extremt fult och direkt olagligt att registrera konkurrenters varumärken/domäner på det sättet som du nämner. En aktör som agerar på det sättet kan inte jag se som seriös inom något område!
- Gissade att du skulle tycka ungefär så eftersom du tidigare nämnt ett visst band hos en av dina "Vi ska ta över Niue"-kumpaner med en av domänerna som registrerats.

Citat:
Att slarva med sitt juridiska namn är ett misstag många har gjort (inklusive jag själv som du vet) men knappast något alvarligt brott. Organisationsnumret anges alltid i samband som det juridiska namnet för att förtydliga och undvika missförstånd. Att det skulle vara en brottslig taktik har jag svårt att se mer att man missat en utav de åtskilliga tusentals regler som existerar. På vilket sätt utnyttjar de sitt "falska" namn? Men ja, troligen kan du rent juridiskt vinna över ett avtal om det juridiska namnet är inkorrekt och org-nummer saknas.
- Här missar du nog poängen en smula; en slagning på bolaget visar på 2 anställda och är man inte fler personer än så gissar jag att man vet vad bolaget heter !?
Det är däremot någonting helt annat att inneha olika verksamhets/tjänstenamn som ett bolag kan jobba under och precis som du säger presentera det som ”en tjänst från bolaget XX AB org 556666-6666” Mitt förra bolag drev en dryg handfull tjänster/siter. Dessa tjänster kan också drivas som bifirmor.

Jag har sedan jag gjorde inlägget blivit informerad av en medlem som jag gissar har betydligt mer kunskap inom det juridiska området, om att det är jämställt med bedrägeri och urkundsförfalskning att verka under falskt bolagsnamn och jag vet inte hur din vardag ser ut Danski – men för mig är inte det ett ”mindre allvarligt brott”

Citat:
Du har säkert mer än detta i belägget i att det skulle vara en skum aktör än att de tar dina kunder med faxade underskrifter? Vad är det för konstiga metoder som de har använt vid överföringen, att de får fullmakt från dina kunder om att de vill förflytta domänen ifrån dig är inget konstigt eller olagligt. Har kunden skrivit under det på falska grunder? I så fall är det ett brott. Berättar de inte vad det är som skrivs under? I så fall är det ett brott.
Du har nog utelämnat någon information för att det ska var underligt, allt du har sagt är att de tar dina kunder.
- Vi får ett fax från ett företag som inte existerar, som inhämtat underskrift från någon annan än vår kund och säger med omedelbar verkan upp samtliga tjänster förknippade med domänen, uppmanar oss att låsa upp domänen och vill att vi mailar auth-code för domänen till deras e-mailadress. Jag gillar det inte och söker råd och undrar om fler råkat ut för samma sak - stör det dig ?

- Och ja, det är riktigt att jag vet en del om RIKTAD, men det är ingenting som jag ser skulle gagna saken i detta läge, men jag kan väl säga att jag ser det som positivt att VDn på Riktad inte blev invald i Registrars.se’s styrelse som han själv önskade.

Citat:
Att de länkar en domän i ditt företags namn till en oberoende negativ artikel (oberoende till den mån att det inte är RIKTAD som skrivit) är smutsigt och kan förstå att det är irriterande. Men samtidigt är det mycket upplysande!

Stämmer den här artikeln som domänen pekar mot om hur ditt företag och du agerar Peter?
I så fall kan jag förstå att kunderna skriver på en fullmakt om att byta registrar...
Danski - Har du prövat WN´s sökfunktion någon gång ? Den skulle gett dig följande tråd att ögna igenom http://www.webmasternetwork.se/f16t17802hl-st0.html
Tror du för en sekund att jag skulle skrivit domandirekt.eu om jag inte står för det du hittar – Då får du tänka om, jag brukar inte ändra uppfattning i sakfrågor för att det börjar blåsa – hur är det själv på den fronten ? Några nya TLDer du tänkt ta över driften för ? ... eller fokuserar du istället på din sida som ”utnyttjar tonåringars okunskap av IT för egen vinnings skull” ...eller vad var det ditt livsmål var nu igen ?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-01, 05:49 #7
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Poängen med mitt inlägg var att få fram mer information vilket du inte gav innan. Kul att du ballar ur bara för du ser mitt nick, väntade snällt här =)

Det mesta av det du skriver nu utelämnades i första inlägget som istället lät som en beskrivning av ett slarvigt företag som trampat dig på tårna genom att ta kunderna som inte längre ville betala 1000kr om året för en domän hos dig.
Gissningsvis därför ingen svarat i tråden mer än några som har fått ovanstående intryck?

>Att ange ett namn företaget jobbar under istället för det juridiska namnet kan vara slarv.
>Att få underskrifter från fel personer på ett företag kan vara slarv.
>Att inte ha en fullständig prislista på sin websida kan vara slarv.
>Att vara gayklubbägare, musiker(drag-on-the-line) och filmskapare privat kan jag fortfarande inte relatera som skumt bara för man är VD.

Mycket mer skrevs faktiskt inte i inlägget jag svarade på förutom att de använder konkurrenters domäner vilket idag verkar vara mer regel än undantag.

Citat:
9 kap. Brottsbalken
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två
år.
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).
Bedrägeri är när du har en vinning i sakfrågan eller skadar målsman. Jag kan inte se en vinst för företaget i fråga genom att ange ett halvkorrekt företagsnamn då det inte kan förvillas med något annan företag eller är så felskrivet att man inte hittar företaget. Har jag missat något synsätt på varför man vill ange fel namn metodiskt? För att förvirra kanske...

Om de däremot som du nu antyder till skillnad från hur jag förstod första inlägget satt i system att skicka falska dokument med ogiltliga underskrifter så är DET bedrägeri och urkundsförfalskning.
Riv det eller samla det på hög och överför givetvis ingenting. I stort sett alla krav på omedelbart agerande oavsett vad det gäller luktar det ständigt illa över. "Du måste agera/besluta dig nu! Annars är det för sent" - klassisk bluffmakarefras.
Men detta vet du mycket väl redan...

Tycker det är skumt varför IIS och deras nordiska vänner precis som du nämner inte märker att bolagsnamnet är fel. Detta är inga nystartade fåmansbolag/instutioner och har jurister tillgängliga för att kontrollera så allt står rätt till i frågor av detta slag.

Hur ska någon kunna förstå vad du menar är skumt om du inte skriver mer än att någon snor dina kunder som anger sitt verksamhetsnamn istället för juridiska namn, ibland har fel underskrifter och VDn gör musik+film? Det var ju uppenbarligen någonting mer bakom och bad jag inte bara dig att publicera den informationen liksom du nu gjort tillsammans med en roman om mig? Varför?

Menmen, offensiv är tydligen bästa försvar och jag känner inte att jag, du eller någon annan på WN får ut någonting av att jag skulle besvara vissa delar i ditt inlägg.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-01, 09:34 #8
MWMedias avatar
MWMedia MWMedia är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 251
MWMedia MWMedia är inte uppkopplad
Medlem
MWMedias avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 251
Hmmm intressanta diskussioner här.
Har inte direkt nåt att tillägga i själva sakfrågan, ville bara inflika att du Peter verkar vara en riktig mupp!

Domänskojare ligger långt ned på min respektlista....
MWMedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-01, 09:50 #9
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by MWMedia@Feb 1 2007, 10:34


Citat:
ville bara inflika att du Peter verkar vara en riktig mupp!
- Det har jag inget problem att bjuda på, även om jag tycker att det inlägget säger mer om din nivå än om mig.

Citat:
Domänskojare ligger långt ned på min respektlista....
Jaha och med påståendet vill du komma...vart ?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-01, 09:54 #10
MWMedias avatar
MWMedia MWMedia är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 251
MWMedia MWMedia är inte uppkopplad
Medlem
MWMedias avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 251
Min nivå?
Jag är inte intresserad av nån diskussion, det har jag inte tid med.

Men på min nivå lurar/blåser/missleder man inte folk!

Ha en trevlig dag!
MWMedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017